Nationale Museumweek - Header

Nationale Museumweek: het echte goud, dichterbij dan je denkt!

De Nationale Museumweek is een jaarlijks terugkerend evenement. Tijdens deze week wil de organisatie de enorme rijkdom aan cultureel kapitaal onder de aandacht brengen. Ze hoopt hiermee mensen te bereiken die nog geen museumbezoeker zijn en daarmee het draagvlak voor Nederlandse musea te versterken.

Ruim 450 musea bezitten gezamenlijk “goud” aan pronkstukken. Elk museum en elk pronkstuk vertegenwoordigt een stuk geschiedenis. Ze vertellen iets over kunst, economie, wetenschap, techniek en de mensheid, te verdelen over een lange historische tijdlijn. Meer dan 400 van die pronkstukken - het échte goud - hebben we verzameld op de website van de Nationale Museumweek. De pronkstukken geven je een kleine indruk van een veel groter historisch verhaal.

Ruim 400 historische pronkstukken zijn online verzameld op de website. Ze geven je een kleine indruk van een veel groter historisch verhaal.

Op zoek naar historische verhalen

De website van de Nationale Museumweek geeft een inspiratievolle voorzet van de pronkstukken en hun historische verhalen. Bezoekers van de website kunnen per musea of op basis van hun locatie op zoek gaan naar die pronkstukken. De gevonden pronkstukken op de website vertellen in het kort hun eigen verhaal. Bij het verhaal worden meteen de meest relevante gegevens getoond zoals meer informatie over en de openingstijden en toegangsprijzen van het museum. Zo kunnen bezoekers geïnspireerd en wel hun gewenste museum uitzoeken om tijdens de Nationale Museumweek te bezoeken.

Website is een collectie vol informatie

De website vormt niet alleen een collectie van “gouden pronkstukken”, maar beschikt ook over een collectie van relevante informatie. Naast de eerder genoemde praktische informatie wordt het nieuws, de belangrijke aankondigingen, interessante activiteiten en bijzondere verhalen op de website verzameld om vervolgens online gedeeld te worden via o.a. social media.

Mediamix rondom Nationale Museumweek

De Nationale Museumweek is zoals gezegd bedoeld om mensen die niet of weinig naar het museum gaan te stimuleren om tijdens deze week een museum te bezoeken. Om dit te bereiken wordt een brede mediamix ingezet zoals Tv-spots, radioreclame, abri- en social media campagnes enz. om de Nationale Museumweek onder de aandacht te brengen. Ook sluiten verschillende betrokken partijen aan om via hun (online) kanalen de Nationale Museumweek onder de aandacht te brengen.

 

  • Museumweek - Pronkstukken
    Alle informatie in één oogopslag

    We proberen altijd te denken vanuit de wensen van de gebruiker. Wat willen ze weten? Het is een kunst om het antwoord daarop op de juiste manier te vertalen naar de gebruiker.

    Op de website van de Nationale Museumweek hebben we gekozen om de museumpagina’s zo in te richten dat pronkstukken meteen worden vertoond in combinatie met praktische informatie over bv. openingstijden, interessante activiteiten en meer. Zo wordt alle informatie in één oogopslag getoond aan de gebruiker.

  • Museumweek - Mobiele apparaten en Mobile First
    Mobile first

    Steeds meer mensen laten zich informeren via een mobile device zoals een smartphone of tablet. Het is daarom van belang om mensen met behulp van een mobiele website optimaal te voorzien van de informatie die ze zoeken.

    Het principe “mobile first” hebben we vanzelfsprekend toegepast op de website van de Nationale Museumweek. Dit is niet alleen handig voor de bezoeker; het is ook goed voor je waardering in Google. Inmiddels komt 57% van de bezoekers op de website via mobiele apparaten.

De rol van Internetbureau Max

De rol van Internetbureau Max in de hele mediamix is het realiseren van een overzichtelijk platform in de vorm van een website waarop alle informatie rondom deze week samenkomt. Om die informatie zo volledig mogelijk te krijgen heeft Internetbureau Max de website gekoppeld aan het systeem van de Museumvereniging, waarbij gegevens met betrekking tot algemene informatie, openingstijden en toegangsprijzen van alle deelnemende musea real-time worden opgehaald. Tot slot helpen wij als partner de Nationale Museumweek zoveel mogelijk onder de aandacht te brengen via onze eigen (online) kanalen. De website kun je hier bekijken.

Wil je jouw verhaal ook met een WordPress website vertellen aan jouw doelgroep?

Wouter vertelt je graag meer hoe wij je kunnen voorzien van een website die bij jouw verhaal vertelt. Bel gerust met 055-5270270 of stuur Wouter een bericht:

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Wouter
Webdesigner & Interaction Designer