Nationale Museumweek - Header

Nationale Museumweek: Ontdek samen ons echte goud, online!

Het ‘echte goud’ van Nederland is volgens de Nationale Museumweek onze overweldigende, collectieve kunstcollectie. Een collectie verspreid over meer de meer dan 400 musea die Nederland rijk is.

Tijdens de vierde editie van dit jaarlijkse evenement werden de pronkstukken van die musea weer in de spotlight gezet met evenementen, optredens, onthullingen en—dankzij Internetbureau Max—een spetterende website.

Waar de voorgaande jaren puur de technische uitwerking voor onze rekening hielden, hebben we dit jaar ook de user experience en het ontwerp van de website mogen doen. Daarom gingen we voor goud en is ook de website niets minder dan een waar kunstwerk.

Ruim 400 historische pronkstukken zijn online verzameld op de website. Ze geven je een kleine indruk van een veel groter historisch verhaal.

Interactiviteit

Voor deze vierde editie wilde de Museumvereniging, organisator van de Nationale Museumweek, het event definitief op de kaart zetten als een onmisbare gebeurtenis. Een uitdaging als je bedenkt dat de focus van de Nationale Museumweek ligt op niet-museumbezoekers.

Daarom hebben we de website helemaal opnieuw uitgedacht en is deze dit jaar een stuk interactiever. Zo is er, net als in een goed museum, altijd wat te doen of zien voor de gebruiker. Dit resulteerde onder andere in ‘Mijn Museumweek’ waar gebruikers gemakkelijk hun favoriete kopstukken op konden slaan.

  • Museumweek - Pronkstukken
    Verbeterde User Experience

    Om ook online meer impact te kunnen pakken, wilden we dat bezoekers makkelijker de informatie konden vinden die ze zochten en daardoor langer bleven en meer pronkstukken zagen.

    Zo bouwden we een nieuwe zoekfunctie die automatisch kon filteren op nabijheid. Stel je woont in Apeldoorn. Wanneer je op de Nationale Museumweek-website zoekt op die plaatsnaam, is de kans groot dat je ook wil zien wat er in de buurt te doen is. Dus filtert de website alle pronkstukken en activiteiten binnen een straal van 20 km.

Veilig en snel met CloudFlare

De Nationale Museumweek is precies dat, nationaal. En dankzij nationale tv-spotjes, radiocommercials en campagnes is het evenement heel populair. Dat betekent ook dat de website veel bezoek krijgt. Tijdens een piekdag tot wel 13.000 mensen. Deze mensen zijn allemaal op zoek naar informatie. Om die informatie zo volledig mogelijk te krijgen heeft Internetbureau Max de website gekoppeld aan het systeem van de Museumvereniging, waarbij gegevens met betrekking tot algemene informatie, openingstijden en toegangsprijzen van alle deelnemende musea real-time worden opgehaald. 

Al deze mensen worden voorzien in hun behoeftes met een veilige en snelle website. Dit kunnen we garanderen door gebruik te maken van Cloudflare, een soort van server die functioneert als tussenstation. Via dit tussenstation krijgen bezoekers een ‘kopie’ van de website te zien. Prachtige technologie en hartstikke technisch. Toch benieuwd hoe het werkt? Lees de blog van Rutger over Cloudflare hier terug.

Bezoekersaantal

Al dat mooie werk was niet voor niets. Dankzij de snellere en betere bruikbare website van Internetbureau Max, maar ook door de geweldige inzet van de Museumvereniging in het organiseren van de Nationale Museumweek, zagen we dit jaar een verdubbeling in de sessies op de website. Van 60.000 in 2017 naar 130.000 in 2018.

En prachtig resultaat!

Wil je jouw verhaal ook met een WordPress website vertellen aan jouw doelgroep?

Wouter vertelt je graag meer hoe wij je kunnen voorzien van een website die bij jouw verhaal vertelt. Bel gerust met 055-5270270 of stuur Wouter een bericht:

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Wouter
Webdesigner & Interaction Designer