Privacy en AVG

Vanaf 25 mei 2018 gelden er nieuwe Europese privacyregels (AVG). Vanaf die datum geldt dezelfde privacywetgeving in de hele Europese Unie. Het doel van deze nieuwe wetgeving is:

  • Privacy risico’s vermijden of verminderen.
  • Burgers meer controle geven over hun persoonsgegevens.

Privacy en de AVG is geen eenmalig gebeuren maar een bedrijfsproces dat voet aan de grond moet krijgen binnen je bedrijf. Het komt iedere keer aan bod zodra er iets veranderd in bijvoorbeeld processen, systemen, klanten, personeel of website.

Waarom moet jouw organisatie iets doen?

Als organisatie ben je nu expliciet verantwoordelijk voor het zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens binnen je organisatie. Iedere organisatie moet een goed privacy verhaal te hebben. Niet alleen voor je websitebezoeker, maar ook richting de Autoriteit Persoonsgegevens.

Het beveiligen van persoonsgegevens wordt met de toenemende digitalisering steeds belangrijker.

Door de AVG toe te passen binnen de organisatie worden de benodigde maatregelen genomen om ieders privacy zo goed mogelijk te waarborgen en de data te beveiligen.

Als website eigenaar zijn er door deze nieuwe Europese privacyregels (AVG) extra verplichtingen bijgekomen, waaronder:

  • Rechten van betrokkenen
  • Verantwoordingsplicht
  • Register van verwerkingsactiviteiten

Het niet nakomen van deze verplichtingen kan vervelende consequenties met zich meebrengen. De Toezichthouder (Autoriteit Persoonsgegevens) is bevoegd boetes tot 20 miljoen euro uit te delen bij overtreding van de wet.

Waar moet je beginnen?

Bij het krijgen van inzicht. Deze eerste stap noemen we een Privacy Scan. Wat is de wijze waarop er op dit moment in het bedrijf met persoonsgegevens wordt omgegaan? We brengen het graag voor je in kaart.

Tijdens deze inventarisatie wordt helder welke vervolgstappen noodzakelijk zijn om aan de Europese privacyregels (AVG) te voldoen. We maken inzichtelijk welke maatregelen genomen moeten worden om te voldoen aan de AVG. Deze maatregelen liggen niet alleen op het vlak van techniek, maar er wordt ook aandacht besteed aan organisatorische- en communicatieve aspecten.

Op basis van de uitkomsten van de privacy scan kunnen gericht acties en maatregelen ondernomen worden om de risico’s te verminderen en te voldoen aan de Europese privacyregels.

Door Internetbureau Max een Privacy scan uit te laten voeren, bereik je:

  • Betere communicatie over privacy en de bescherming van persoonsgegevens;
  • Meer vertrouwen van bezoekers/klanten en werknemers in de wijze waarop hun persoonsgegevens verwerkt en hun privacy respecteert wordt;
  • Meer privacy bewustzijn binnen je organisatie;
  • Betere kwaliteit van de dienstverlening;
  • Betere kwaliteit van de gegevens;
  • Inzicht in de privacy risico’s voor jouw organisatie en de te nemen maatregelen om deze risico’s te beperken.

Interesse of vragen? Neem geheel vrijblijvend contact op met Daan, expert op het gebied van privacy.

Meer informatie over privacy of de AVG?

Neem contact op met Daan, expert op het gebied van privacy.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Daan
Privacy Officer