Webrichtlijnen – de regels op een rij

Mathijs Schel
Geplaatst op 26 september 2019

Deze blog is onderdeel van onze serie over webrichtlijnen. De vorige blog gaf een inleiding over webrichtlijnen – belangrijke regels voor het open internet.
In deze blog over webrichtlijnen: ‘kun je een stel moeilijke regels over toegankelijkheid ook makkelijker maken?’

Benieuwd hoe je webrichtlijnen

Webrichtlijnen zijn moeilijk

jou helpen met je SEO? Ontvang de volgende blog als eerste in onze nieuwsbrief.

Hartstikke leuk natuurlijk, webrichtlijnen. Ook goed dat onze overheid het belangrijk vindt dat iedereen goed gebruik moet kunnen maken van het internet.
Maar moet dat nou zo moeilijk?

Want laat het maar aan een overheidsinstantie over om je te bedelven onder een dikke laag afkortingen, versienummers en onmogelijk te ontcijferen zinsneden.
Toch, we staan bij Internetbureau Max achter het toepassen van de webrichtlijnen op grote schaal. Daarom helpen we je door de bomen het bos weer te zien en vertellen we je in deze blog waar het op staat.

Oftewel: webrichtlijnen, maar dan lekker makkelijk.

De regels, lekker makkelijk

Hoe je de webrichtlijnen kan vinden? Dat is zo moeilijk nog niet. De overheid heeft een handige website gemaakt, te vinden via www.digitoegankelijk.nl, waar je snel vindt wat je nodig hebt. Echter, de soms ongrijpbare zinsopbouw van deze officiële regels maakt het onnodig moeilijk.

Hieronder vind je de belangrijkste onderdelen van de webrichtlijnen in het Nederlands zoals we dat allemaal kennen. Dan begrijpen we allemaal waar we het over hebben. Wel zo toegankelijk.

Kerngebieden voor toegankelijkheid

Laten we beginnen bij het begin. De webrichtlijnen zijn onderverdeeld in vier kerngebieden voor toegankelijkheid, te weten:

  • Waarneembaar — Alle gebruikers kunnen de informatie van de website ervaren;
  • Operabel — Iedere gebruiker is in staat de website te besturen;
  • Begrijpelijk — De informatie wordt op een manier gepresenteerd waardoor iedereen het zou kunnen begrijpen;
  • Robuust — De website maakt gebruikt van technieken die nu en in de toekomst werken.

AAA-HA; Het begin

Daarnaast zijn er voor alle kerngebieden drie niveaus, aangegeven met: A, AA, AAA. Hierbij is AAA het hoogst mogelijke niveau van toegankelijkheid. Zo is het ontwerpen met het contrast van de gebruikte kleuren een laag niveau van toegankelijkheid. Geef je een gebruiker de mogelijkheid je website om te zetten naar maximaal contrast (zoals zwart-wit) dan ben je bezig je website op hoog niveau toegankelijk te maken.

Om aan alle webrichtlijnen op het niveau AAA te voldoen is nagenoeg onmogelijk. (Semi-)overheid is dan ook maar verplicht te voldoen tot en met niveau AA.
Wij nemen voor alle webrichtlijnen ook niveau AA als basis.

De regels in één oogopslag

Om de webrichtlijnen makkelijk te begrijpen, hier een lijst van de W3C met de overkoepelende regels en, waar van toepassing, toelichting van ons.

Waarneembaar

  1. Bied textuele alternatieven voor niet-tekstuele content zoals video’s en foto’s;
    Denk aan meta-tags bij afbeeldingen, waardoor mensen die de afbeelding niet zien alsnog begrijpen wat er wordt getoont.
  2. Bied ondertiteling voor multimedia;
    Niet alleen voor slechthorenden, maar ook in sommige omgevingen onmisbaar. Studenten in een bibliotheek, bijvoorbeeld.
  3. Zorg dat je content op verschillende manieren gepresenteerd kan worden, zonder de originele betekenis te verliezen;
    Stel de gebruiker ziet, wanneer hij de website op een computer gebruikt twee tekstkolommen naast elkaar. Wanneer die kolommen op een mobiel onder elkaar komen moet de website zo geprogrammeerd zijn dat de goede volgorde van de tekst wordt aangehouden.
  4. Maak het makkelijker voor gebruikers om content te zien en horen.
    Gebruik bijvoorbeeld niet enkel kleur om informatie over te brengen. Is de startknop groen? Zet er alsnog ‘start’ op zodat de betekenis niet verloren gaat voor, bijvoorbeeld, mensen die kleurenblind zijn.

Operabel

  1. Zorg dat alle functionaliteit van de website met alleen een keyboard bestuurd kan worden;
    Gebruikers mogen, bijvoorbeeld, niet vast kunnen komen te zitten wanneer ze alleen hun keyboard gebruiken.
  2. Geef gebruikers genoeg tijd om content te lezen en, waar nodig, gebruiken;
  3. Gebruik geen content die mogelijk epileptische aanvallen of beroertes tot gevolg kan hebben;
  4. Help gebruikers content te navigeren en gebruiken;
    Zorg dat de website overzichtelijk is door, bijvoorbeeld, grote en duidelijke titels te gebruiken en content niet te dicht op elkaar te zetten.
  5. Maak het makkelijk andere input dan een keyboard te gebruiken.
    Zo moeten mensen met een fysieke beperking makkelijk buttons kunnen gebruiken. Deze buttons moeten dus groot genoeg zijn.

Begrijpelijk

  1. Maak tekst leesbaar en begrijpelijk;
    Gebruik geen jargon, onnodig moeilijke woorden of omslachtige uitleg.
  2. Zorg dat content op een begrijpelijke en voorspelbare manier verschijnt en gebruikt kan worden;
    Het internet gedraagt zich tegenwoordig volgens bepaalde manieren. Druk je op een link dan ga je naar een andere pagina, scroll je omhoog dan beweegt de website de goede kant op.
  3. Help gebruikers fouten te ontwijken of te corrigeren.

Robuust

  1. Maximaliseer compatibiliteit met huidige en toekomstige tools.
    Zorg dat de website goed ontwikkeld is volgens de laatste standaarden.

Hoe je webrichtlijnen toepast

Met deze webrichtlijnen heb je in één keer de belangrijkste zaken van de webrichtlijnen te pakken. Aan de ene kant fijn, maar aan de andere kant…

Wat moet je hier nou mee?

Je weet nu dat mensen je website met hun toetsenbord kunnen besturen, maar hoe krijg je webrichtlijnen op de agenda? Je weet dat de kleuren die je gebruikt moeten contrasteren, maar hoe kom je erachter dat je dit goed doet?

Alle antwoorden op jouw prangende vragen komen in de laatste blog van deze serie naar voren.

Ben je nu al benieuwd? Neem dan contact met me op, ik help je graag verder. Of schrijf je in voor onze nieuwsbrief zodat je als eerste op de hoogte bent van onze nieuwe blogs.

In deze blog gaan we nog even verder over de webrichtlijnen met betrekking tot privacy.

Webrichtlijnen en privacy

Op het eerste gezicht lijken webrichtlijnen en privacy weinig met elkaar te maken hebben. Ja, het zijn allebei hot topics in de wondere wereld van het internet, maar veel overlap lijken ze niet met elkaar te hebben?

Of toch wel…

Je zou kunnen stellen dat beide onderwerpen tonen dat het internet flink aan het puberen is en volwassen begint te worden. Het wereld wijde web begon als een (bijna) anarchistisch netwerk waar niemand de baas was. Toch, het gebrek aan centrale regelgeving bleek chaos tot gevolg te hebben.

Met zowel het verplichten van een serieuzere aanpak met betrekking tot privacy en de webrichtlijnen verandert de chaos langzaam maar zeker in meer structuur. Structuur die zorgt dat het internet echt voor iedereen toegankelijk is.

Het belangrijkste is echter dat we zorgen dat beiden goed samengaan.

Want als je vol trots een nieuwe website publiceert die alle regels van de AVG in acht houdt, maar vervolgens komen mensen met een beperking niet voorbij je cookiemelding door navigatieproblemen dan is er iets mis.

Onze tip? Begin bij de regels die vanuit de AVG worden voorgeschreven, omdat die ook grote gevolgen voor de gehele organisatie kunnen hebben. Ga vanuit daar aan de slag met een website die voor iedereen toegankelijk is.

Volgende blog

Overweldigd door alle regels en nieuwe inzichten? Dat snappen we goed. Wil je daarom dat jouw nieuwe website aan de webrichtlijnen voldoet, maar weet je niet waar je moet beginnen, dan ben je altijd welkom om bij ons langs te komen. We gaan graag vrijblijvend met je in gesprek voor je volgende online project.

Want een open internet, toegankelijk voor iedereen, is een prachtig principe. Toch snappen wij goed dat het allemaal nog wel realistisch moet zijn binnen de kaders van jouw bedrijfsvoering.

In de volgende blog bespreekt Melanie hoe je webrichtlijnen zo kan toepassen dat je tegelijkertijd je SEO optimaliseert.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief om geen enkele blog te missen.

Blijf op de hoogte!

Mathijs Schel

Mathijs kan goed luisteren en maakt daardoor de beste vertaling van een wens naar een echte website. Vanuit zijn achtergrond in de architectuur maakt hij frisse en praktische ontwerpen. Daarnaast is hij op de hoogte van de nieuwste frontend technieken om de site net even dat beetje extra te geven.

Meer over Mathijs