online marketing / UX-writer

Wat is een UX-writer?

Melanie Borreman
Geplaatst op 23 maart 2017

Content bedenken en genereren is één ding. Content maken een ander. Het maken van goede content is elke keer weer een uitdaging op zich. Niet alleen probeer je eigen ervaringen, producten en diensten op boeiende wijze over te brengen op je lezer; je wilt met je content ook nog eens goed gevonden worden in Google. En het liefst wil je nog dat je content leidt tot actie bij de lezer.

Wat is een UX-writer

De UX-writer is een vrij nieuw begrip op gebied van content marketing. Een UX-writer is eigenlijk een soort storyteller die voor de uitdaging staat om alle elementen van content – waaronder relevantie, beeld, design, SEO en beleving – samen te laten smelten tot inspirerende content. Het uiteindelijke doel met UX-writing is dat hij de lezer raakt met zijn woorden, maar ook met het beeld rondom de content. Qua content moet hij zich dus vooral kunnen verplaatsen in de manier waarop de lezer die woorden het liefst absorbeert. Of zoals het woord UX (User eXperience) zich treffend laat vertalen: hoe de lezer zijn content ervaart.

Wat doet een UX-writer?

Voor een UX-writer ligt de uitdaging om vooral in te spelen op de belevingswereld van de lezer. Dat is niet eenvoudig, aangezien mensen steeds meer een eigen identiteit vormen en content op geheel eigen wijze tot zich nemen. Toch zijn er een aantal kenmerken (te ontdekken uit data) waar een UX-writer op in kan spelen. Een paar voorbeelden:

  • De content moet simpel en makkelijk leesbaar zijn
  • De content moet de juiste tone-of-voice hebben
  • De lezer moet zich aan de content kunnen relateren
  • De lezer moet het gevoel hebben dat hij centraal staat in jouw verhaal
  • De content moet een oplossing bieden voor het vraagstuk van de lezer
  • De content moet de lezer zo raken, dat hij actie onderneemt richting jouw organisatie
  • De content moet verpakt worden in een design dat door de lezer wordt vertrouwd

Het vergt dus een behoorlijke focus om doeltreffende content te realiseren. En het vergt een goede samenwerking met onder meer de SEO- en SEA-specialist of UX-designer om de lezer je content op inspirerende wijze onder ogen brengen.

Is UX-Writing de toekomst?

Er zijn nog weinig bedrijven in Nederland die de term of functie UX-writer al hebben omarmd. Het is ook een relatief nieuw werkprofiel dat vooral wordt gebruikt door grote bedrijven in de Verenigde Staten. Zo worden UX-writers veel gevraagd bij gerenommeerde bedrijven als Google, PayPal, Apple en Dropbox. Allen spelen zij met goede informatieve, herkenbare en leesbare content in op de behoefte van hun lezers. De lezers ervaren daardoor het gevoel door deze bedrijf begrepen en gehoord te worden. Deze trend zal ongetwijfeld worden overgenomen door alle online marketingbureaus.

Internetbureau Max en UX-writing

UX-writing sluit naadloos aan op de doelstelling van Internetbureau Max om altijd van toegevoegde waarde te zijn voor de eindgebruiker. Wij zetten daarvoor de juiste communicatiemiddelen in, zodat wij die eindgebruiker zo goed mogelijk kunnen bereiken.

Ons team van content marketeers gaat graag de uitdaging aan om met goede content jouw eindgebruiker te bereiken. Meer weten? Neem gerust contact met ons op.

Blijf op de hoogte!