Waarvoor kun je Google Analytics gebruiken?

Waarvoor kun je Google Analytics gebruiken?

Geertje Zwarts
Geplaatst op 7 november 2014

Je hebt eindelijk een mooie website, ingericht naar al je wensen. Daarnaast schrijf je elke week een inspirerende blog voor je bezoekers. Maar hoe weet je nou of mensen je blog wel lezen, of dat er überhaupt bezoekers op je website terecht komen? En als je op je website komen, hoelang blijven ze en welke pagina’s bezoeken ze? En converteert hun bezoek?

Alles wat je te weten zou willen komen over het bezoek aan je site, kun je raadplegen in Google Analytics. In dit artikel ga ik in op de belangrijkste rapportcategorieën waarin Google Analytics je inzicht in geeft. Deze rapporten staan in het linkermenu van Google Analytics.

Rapporten Dashboards

Google Analytics DashboardsDashboards geven je een snel overzicht van alle mogelijke informatie die je wilt hebben. Een dashboard stel je zelf in, zodat je in een oogopslag gelijk ziet wat je wilt weten. De informatie in dashboards is ook via andere wegen te verkrijgen, maar doordat je ze zelf in kunt stellen, heb je op een pagina staan wat je wilt weten.

Rapporten Snelkoppelingen

Snelkoppelingen-Analytics-300x144Met Snelkoppelingen kun je een bepaald rapport van Analytics opslaan, zodat je makkelijk deze weer kan raadplegen. Het voordeel hierbij is dat filters die je bij het aanmaken van een snelkoppeling aangemaakt hebt, opgeslagen blijven. Handig voor als je bijvoorbeeld het verkeer van verschillende kanalen wil zien, maar enkel van mobiele gebruikers. Met een shortcut hoef je niet steeds het filter in te stellen.

Rapporten Informatiegebeurtenissen

Informatiegebeurtenissen-Analytics-300x229Bij Informatiegebeurtenissen kun je opvallende verschuivingen in de data terugvinden. Google houdt automatisch bij of er bijzonderheden zijn te vinden in je data (per dag, week en maand) en als dit het geval is, laat deze zien bij informatiegebeurtenissen.
Daarnaast kun je zelf een gebeurtenis aanmaken, bijvoorbeeld als het bezoek van je website met 5% afneemt. Wanneer dit het geval is, krijg je bericht van Google, zodat je snel actie kunt ondernemen.

Rapporten Realtime

Realtime-Analytics-150x150Bij Realtime zie je hoeveel mensen op dit moment zich op jouw website bevinden. Hierbij zie je ook hun locatie, waar ze zich op de website bevinden en welke pagina ze bezoeken. Handig voor als je het verkeer van je website op dat moment wilt weten.

Rapporten Doelgroep

Doelgroep-Analytics-188x300Wie zijn de mensen die uw website bezoeken? De rapporten van Doelgroep geeft hier antwoord op. Je krijgt niet alleen demografische gegevens en interesses te zien, maar ook hoe bezoekers jouw website bereiken en gebruiken. Hierbij heb je inzicht in welk apparaat ze gebruiken, het besturingssysteem, en zelfs de taalinstellingen. Zo kun je makkelijk in kaart brengen hoe belangrijk bijvoorbeeld responsive design is voor je website, door te zien hoeveel mensen je website via een smartphone raadplegen.

Rapporten Acquisitie

Aquisitie-Analytics-183x300Acquisitie draait om het binnenkrijgen van bezoekers. Hierin vindt u onder andere bezoekersaantallen, vanaf welke websites zij vandaan komen, welk medium zij gebruikt hebben (bijvoorbeeld betaald verkeer of nieuwsbrief). Hier kun je goed in de gaten houden waar je bezoek vandaan komt en of een bepaald medium effectief is.
Verstuur je bijvoorbeeld elke maand een nieuwsbrief, maar zie je geen verkeer vanaf dit medium binnenkomen? Dat betekent dat je je e-mailcampagne zult moeten aanpassen.

Rapporten Gedrag

Gedrag-Analytics-206x300Hoe gedragen je bezoekers zich op de website? Dat is te vinden onder Gedrag. Als belangrijkste vind je het hoe vaak pagina’s bezocht worden, hoe lang bezoekers op deze pagina’s blijven, maar ook op welke pagina’s ze binnenkomen. Daarnaast kun je hier ook vinden welke zoektermen je bezoekers op je website gebruiken en de snelheid van verschillende pagina’s.
Deze tap is uitermate geschikt om te kijken welke onderdelen van je website goed bezocht worden en welke juist niet. Op zoek naar een nieuwe indeling van je menu? Kijk dan vooral hier voor inspiratie.

Rapporten Conversies

Conversies-Analytics-300x232Het einddoel van alle websites: je bezoeker behaalt een conversie. Conversies zijn die acties waarvan jij wilt dat je bezoeker ze onderneemt. Van een aankoop in een webshop, het invullen van een contactformulier, tot het delen van een bericht via social media.
Zelf stel je vast wat in jouw ogen conversies zijn. Vervolgens kun je in deze tab zien of deze conversies bereikt zijn en het pad dat je bezoekers afleggen, voordat ze converteren. Webshops kunnen hun omzet makkelijk inzien, omdat er ook waardes gekoppeld kunnen worden aan conversies: bij elke aankoop worden de kosten van de gebruiker berekend.

Google Analytics: onmisbaar voor webmasters

Hierboven ben ik kort ingegaan op de verschillende mogelijkheden binnen Google Analytics. Maar dit is slechts het puntje van de ijsberg. Wat je ook wilt weten over je website: ergens in Analytics kun je de informatie vinden. Met dit artikel heb ik getracht een kleine ordening te maken in de verschillende mogelijkheden.
Wil je Analytics inzetten op jouw website? Neem dan contact met ons op.

Blijf op de hoogte!