Crowdfunding met effect voor Voedselbank Apeldoorn
Overzicht cases

Crowdfunding met effect voor Voedselbank Apeldoorn

Één van de verbeterpunten voor Voedselbank Apeldoorn was het supermarkt-winkelconcept, waarmee de Voedselbank haar klanten nog beter van dienst wilde zijn. Een succesvolle crowdfunding campagne was daarom precies wat Voedselbank Apeldoorn nodig had.

Crowdfunding met effect voor Voedselbank Apeldoorn

‘We doen wat we kunnen’

Als je een (digitale) professional bent, herken je dit misschien:

  • Je hebt honderden of zelfs duizenden uren geleerd en geoefend
  • Je werkt dagelijks als specialist in jouw vakgebied
  • Je maakt slimme keuzes voor je carrière

Oftewel, je werkt keihard om steeds weer verder te komen. Je bereikt doelen voor jezelf en het bedrijf waar je voor werkt. Het loon dat je elke maand krijgt, die heb je zelf verdient.

Tegelijkertijd, misschien herken je dit ook:

  • Je bent onderweg met de juiste mensen in contact gekomen
  • Je hebt hulp gehad waardoor je grote(re) sprongen kon maken
  • Je werkt in een topteam, zonder wie je minder succes zou hebben

Ja, je hebt hard gewerkt, maar er waren ook situaties waar je weinig controle over had die je wel verder hebben geholpen. Dit heet geluk.

Wij, bij Bureau Max, beseffen ons dat we geluk hebben gehad. We hebben geweldig werk waardoor we mooie levens kunnen leiden.

Helaas is dat geluk niet voor iedereen weggelegd. Mensen die misschien op alle andere vlakken gelijk zijn, maar door ongelukkige omstandigheden in slecht weer terecht komen.

Zij zitten er heel anders bij en deze mensen hebben soms hulp nodig.

Geen hulp met een gebruiksvriendelijke website, een nieuwe huisstijl of om hoog te scoren op Google. Niet het soort hulp dat wij bieden.

Nee, zij hebben hulp nodig van organisaties zoals de Voedselbank om er weer bovenop te komen.

Toch, is er dan niets dat we kunnen doen? Wij denken van wel. Wij denken dat je een steentje bij kan dragen om de levens van anderen te veranderen.

Hoe? Door te doen wat je kan. Letterlijk.

Je kan werken aan projecten voor maatschappelijke organisaties die als doel hebben om mensenlevens te verbeteren. Zo zetten wij onze talenten in om organisaties bij een groter publiek bekend te maken of een nieuwe website te verzorgen die makkelijker werkt en daardoor meer donaties binnenhaalt.

Want dat is waar ons team goed in is.

Één van de organisaties waar we dit voor doen is, je raadt het al: Voedselbank Apeldoorn

Voedselbank Apeldoorn

De Voedselbank is een prachtige organisatie die hier in Apeldoorn elke week bijna 700 mensen ondersteunt met hun alom bekende voedselpakketten, maar ze doen meer.

Want heb jij je ooit afgevraagd waar het eten dat in de supermarkt niet verkocht wordt heen gaat? Dat neemt de Voedselbank over om te verspreiden en zo gaat Voedselbank Apeldoorn jaarlijks 39.000 ton voedselverspilling tegen.

De Voedselbank doet dus een hoop goed, maar wil zichzelf altijd blijven verbeteren. Mogelijk herken je dat, wij in ieder geval wel.

Één van de verbeterpunten voor Voedselbank Apeldoorn was het supermarkt-winkelconcept, waarmee de Voedselbank haar klanten nog beter van dienst wilde zijn. 

Want stel je voor, normaal kregen klanten elke week een voedselpakket dat voor iedereen hetzelfde was. Maar wat als je niet van rijst houdt en des te meer van aardappelen? Met voedselpakketten was het afwachten wat je kreeg.

Echter, in het nieuwe supermarkt-winkelconcept kiezen klanten zelf wat past bij hun levensstijl. Zo kunnen ook klanten van de Voedselbank koolhydraatarme diëten volgen.

Alleen kost zo’n ingrijpende vernieuwing geld en dat groeit ze bij goede doelen als de Voedselbank vaak niet op hun rug.

Toen de Voedselbank bij ons aanklopte hadden ze dan ook een hele concrete vraag:

Kunnen jullie helpen met onze crowdfunding?

Zeker! Want voor een organisatie als de Voedselbank zetten we ons met liefde in. Het was de start van een mooie samenwerking.

Zoals bij elke nieuwe samenwerking begon het met een introductie. Want wij werken soms net even anders dan een opdrachtgever gewend is en de Voedselbank was geen uitzondering.

Voedselbank Apeldoorn kwam namelijk binnen met het idee dat we mogelijk een nieuwe website konden bouwen waar de crowdfunding onderdeel van zou worden. Vervolgens wilden ze dit delen met hun bestaande Facebook-volgers en dan zouden de donaties hopelijk binnenstromen.

Maar wij weten dat er net iets meer nodig is. Het was tijd om de Voedselbank kennis te laten maken met ons REAN-model.

REAN-model

REAN staat voor Reach, Engage, Activate en Nurture; vier fases die handen en voeten geven aan een goed uitgevoerde campagne. Op de juiste manier toegepast is dit de sleutel om van campagnes eindelijk de successen te maken waar je naar zoekt.

Stel je het als volgt voor:

Elke organisatie verlangt actie van hun publiek. In dit geval verlangt de Voedselbank dat hun publiek doneert, zodat zij kunnen investeren in een nieuwe wachtruimte. We noemen dit een activatie — je zet iemand aan tot actie.

Maar kijk nog eens naar het REAN-model. Activate komt pas op de derde plek. Oftewel: je begint niet met een activatie.

Want wat als je nog amper publiek hebt? 100 Facebook-volgers kun je wel laten doneren, maar wat als je die groep eerst laat groeien tot 1000 fans? Dan heb je pas echt bereik.

Het begint dus allemaal met Reach en het is in die fase dat wij gelijk de kracht van ons bureau laten zien:

Een gespreide strategie

Als drijvende kracht achter het nieuwsplatform Apeldoorn Direct bezitten wij meer mogelijkheden dan vergelijkbare bureaus om het grote publiek te bereiken. En met 10.000 volgers is Apeldoorn Direct een geweldig podium voor de stad.

Op dit podium konden we Voedselbank Apeldoorn een prominente plek geven met een reeks artikelen over de organisatie en haar plannen.

In deze eerste fase ligt de nadruk op het bereik van de organisatie vergroten, waarna we in de fase Engage focussen om van dit grote publiek volgers te maken.

In deze fase kreeg het publiek de nieuwe website te zien en startte we een campagne om alle kanalen van de Voedselbank te laten groeien.

Wanneer we dan eindelijk om donaties vragen? Als we in de Reach- en Engage-fases een bereik hebben gecreëerd waarmee we onze doelen kunnen behalen. Pas dan starten we de Activate-campagne waarin we alle tot dan toe bereikte mensen willen laten doneren.

Je ziet, een campagne is veel werk en misschien vraag je jezelf af:

Hebben dit soort campagnes effect?

Met trots kunnen we zeggen dat onze campagnes voor Voedselbank Apeldoorn de afgelopen maanden een overweldigend effect hebben gehad. Maar, vergis je niet, het was een hele uitdaging.

Niet in de eerste plek omdat er tijdens langdurige samenwerkingen vaak veel verandert.

Het belangrijkste aspect van een effectieve campagne is wat ons betreft dan ook toewijding; hard werken tot het eindresultaat bereikt is.

Dit betekent ook dat je je niet uit het veld moet laten slaan als een onderdeel van dit proces niet gelijk werkt. Sterker nog, juist dan gaan onze specialisten aan de slag om op volle kracht de campagnes bij te sturen en dat is waar je effect bereikt.

Ook het project van Voedselbank Apeldoorn kende een moeizame start, waarin we niet direct de cijfers zagen waar we op gehoopt hadden. We hielden de moed erin, zette de schouders eronder en vonden de juiste mix.

Zo wisten we in één maand met onze gespreide strategie op Apeldoorn Direct en de sociale kanalen van Voedselbank Apeldoorn een ongelooflijke groei in donaties te bewerkstelligen. Hoe ongelooflijk?

Elke euro die we aan de campagne besteedde leverde 40 euro op.

Dit resultaat wisten we te bereiken door meerdere doelgroepen te targeten en op basis van de resultaten wekelijks te optimaliseren.

Zo ontwikkelden we een vruchtbare samenwerking waar Voedselbank Apeldoorn veel aan heeft gehad en wij, zoals altijd, weer veel van hebben geleerd.

Niet alleen heeft de nieuwe golf donaties geholpen met het supermarktconcept, maar ook tijdens de coronacrisis hebben we succesvolle campagnes weten uit te voeren. En zo kreeg Voedselbank Apeldoorn donaties binnen om de verwachte groei aan klanten op te vangen.

Het bleek dat zelfs in deze internationale crisis mensen bereid was om anderen te steunen en dat leverde een beter resultaat op dan we ooit hadden durven dromen.

Het blijkt dat het publiek van de Voedselbank altijd hun steentje bij wil blijven dragen en dat snappen wij volledig.

Samen aan de slag?

Samen aan de slag? Of heb je een vraag voor ons? Neem gerust contact op met Marion of één van onze andere collega’s.

Crowdfunding met effect voor Voedselbank Apeldoorn