google 2018 context

Waar gaat het bij Google om in 2018?

Melanie Borreman
Geplaatst op 15 februari 2018

Kijk je naar de vindbaarheid in zoekmachine Google anno 2018 dan is er veel veranderd. SEO trucjes die eerder het verschil maakten werken niet meer nu de zoekmachine steeds slimmer wordt en advertentie-sites zien we dan ook steeds meer verdwijnen.

Wat er dan wel belangrijk is voor Google in 2018? Het keyword is context.

Google in vogelvlucht

Vroeger, toen Google nog niet bestond, was zoeken op het internet niet heel anders dan in hele grote vergaarbakken rondneuzen, hopend dat je iets relevants tegenkwam. Tot 1998. Google werd gelanceerd en dankzij hun PageRank konden mensen op eenvoudige manier relevante content opvragen. De zoekmachine was echter verre van perfect en mensen kwamen erachter dat je op, soms vrij eenvoudige manier, Google voor de gek kon houden om jouw pagina bovenaan te krijgen.

Dit ‘voor de gek houden’ is al jaren steeds minder aan de orde en anno 2018 is het nagenoeg niet meer mogelijk. Sinds Google vanaf 2011 een tegenoffensief begon met de update Panda, gevolgd door Penguin, Hummingbird en Pigeon, is van die-niet zo- goeie ouwe tijd van Google geen sprake meer.

Hoe beïnvloed je Google tegenwoordig? Want jouw bedrijf levert waarde en die wil je communiceren naar (potentiële) klanten.

Hoe zorg je dat je dit via de zoekmachine kan blijven doen? Door relevante content te maken en waarde te leveren aan de gebruikers van je website. In plaats van Google voor de gek proberen te houden wil je tegenwoordig laten zien welke waarde jij toevoegt. Daarom draait het in 2018 niet meer om content, maar om context.

Context. Wat bedoelt Google daarmee?

Een aantal factoren dragen bij aan de veranderingen die bij Google plaatsvinden. Deze factoren worden beïnvloed door de wens van Google om steeds betere en vollediger antwoorden te geven, maar ook door innovaties. De belangrijkste factoren zetten we voor je op een rij.

Van zoekterm naar zoekintentie

Na de Hummingbird-update van 2013, is Google in toenemende mate steeds vaker zoekresultaten gaan tonen die globaal overeenkomen met je zoekopdracht, waar je vroeger resultaten kreeg te zien die exact overeen kwamen. Dit betekent dat het bij Google tegenwoordig meer draait om zoekintentie dan om zoekterm. Maar wat is je zoekintentie?

Stel je voor dat jij en je partner op zoek zijn naar een huis. Jij zoekt vervolgens via Google op de termen ‘huis kopen’, maar je partner is wat terughoudender over de financiële mogelijkheden en gebruikt de termen: ‘huisje kopen’. Waar je vroeger andere resultaten zou krijgen ‘snapt’ Google tegenwoordig dat jullie dezelfde intentie hebben; jullie zijn allebei op zoek naar een huis om te kopen.

Deze verandering vinden we niet alleen terug in de zoekresultaten, maar ook in de zoekwoordplanner van Google AdWords. Hier zien we niet langer een verschil in zoekvolume tussen deze twee zoekopdrachten. Die zijn er nog wel, maar Google vind ze niet meer het meest belangrijk.

RankBrain: zoekintentie middels woordrelaties

Naast de updates die Google doorvoert aan zijn algoritmes zijn ze ook hard bezig om diezelfde algoritmes met artificial intelligence (AI) zelflerend te maken, zodat het systeem context gaat gebruiken. Dit systeem noemt Google RankBrain (2015).

Een simpel voorbeeld is bijvoorbeeld iemand die vergeten is hoe een banaan heet. Door RankBrain snapt Google dat als hij zoekt op ‘krom’, ‘geel’ en ‘fruit’ dat hij zoekt naar een banaan. RankBrain snapt zo de relatie die wij mensen bij woorden zien én leert daar steeds meer over middels Machine Learning. Andersom werkt het net zo. Iemand die zoekt op banaan, kan straks zoekresultaten vinden die de context beschrijven, zoals de onderwerpen ‘krom’, ‘geel’ en ‘fruit’.

Google gebruikt RankBrain tegenwoordig dan ook om niet meer te focussen op content (zoektermen), maar op de context (zoekintentie). Hierdoor kan de zoekmachine steeds beter antwoorden geven op de vragen die we hebben. Zelfs als de precieze zoektermen niet voorkomen, bijvoorbeeld als jij niet meer weet hoe een banaan heet.

Google gaat de vraag begrijpen en wordt hierin zelflerend.

RankBrain behoort tot de belangrijkste 3 ranking factoren van Google. De vraag is dan ook hoe je kan optimaliseren voor een slim systeem als Google Rankbrain. Dit doe je door een webpagina te optimaliseren voor een onderwerp, in plaats van—zoals vroeger—op één of een aantal zoektermen. Maak dus content die is gericht op de intentie van je bezoeker.

Mobile

Naast het hechten van grotere waardes aan zoekintentie en woordrelaties zijn de zoekresultaten in Google ook flink veranderd. Dit door de technische vooruitgang die een steeds snellere vaart krijgt.

Zo richt Google zich steeds meer op mobielvriendelijke zoekresultaten. Niet vreemd, als je bedenkt dat tegenwoordig 60% van alle zoekopdrachten mobiel gebeurd. Zo staan advertenties niet langer rechts van de resultaten, maar er boven en onder.

Voice Search

Het zal nog wel een tijd lang onwennig voelen, om midden op straat tegen je device te praten. Alsof je in jezelf staat te praten. Toch wordt het steeds normaler om je telefoon met je stem te bedienen.

Voor Google betekent dit dat ook Voice Search steeds belangrijker wordt, zodat je niet meer typt, maar gewoon vraagt. En met de komst van slimme ‘praatpalen’ zoals de Google Home en Amazon Echo gebeurd dat sneller dan je zou denken.

Is je positie in Google nog belangrijk?

Hoewel Google al deze veranderingen doorvoert en zichzelf blijft ontwikkelen wil je dat jouw bedrijf goed vindbaar is voor de zaken die je aanbied. Maar ook tegenwoordig blijft het nog belangrijk om je website te optimaliseren.

Zoekmachine optimalisatie gebeurd tegenwoordig echter net een beetje anders.

Dit komt omdat niet de zoekmachine, maar de gebruiker weer centraal staat. ‘Voor Google schrijven’ is dan ook voorgoed verleden tijd. Webteksten worden weer geschreven voor de mensen die ze lezen. Dit betekent dat je context moet leveren om een verhaal te scheppen dat waarde toevoegt aan de zoektocht die je gebruiker heeft.

We bedenken dan ook niet meer wat Google wil, maar gaan op zoek naar wat jouw ideale klant/bezoeker wil en richten ons op die groep. Zo leren we wat deze groep wil en laten we zien hoe jouw bedrijf dat als beste kan leveren. Op deze manier helpt Google om van het internet weer een plek te maken waar kwaliteit boven kwantiteit en context boven content komt.

Meer bereiken met Max

Jij bent de expert op jouw gebied, in jouw markt. Die boodschap wil je zo goed mogelijk naar buiten brengen. Wij willen je daar bij helpen met de kennis en ervaring die wij hebben. Benieuwd hoe wij met onze expertise en jouw kennis meer kunnen bereiken? Laten we dan eens kennis maken.

Blijf op de hoogte!