Vier inzichten die Analytics je geeft over je site

Met behulp van Analytics kan bijna elke vraag over verkeer op je website beantwoord worden. Zo krijg je meer inzicht in je website, waardoor je de website gericht kunt blijven verbeteren.  Om meer inzicht te krijgen in de prestaties van jouw website is het handig overzicht te krijgen in de volgende vier punten:

  • Hoeveel verkeer trekt jouw website? (per uur, dag, week, maand)
  • Welk percentage bezoekers gaat over tot conversie (aankoop, inschrijven of andere doelstelling) en welke stappen gaan daaraan vooraf?
  • Hoe word jouw website gevonden? ( bv: via welke webpagina’s, social media, campagnes, links).
  • Hoeveel bezoekers komen terug en met welke regelmaat?

Deze vragen zijn o.a. te beantwoorden met Google Analytics. Om van start te gaan maak je een account aan bij Google, waardoor je een tracking code ontvangt voor jouw website. Google biedt een  eigen lesprogramma aan welke je door het programma begeleidt.

Haal klanten uit je site

Door te onderzoeken welke stappen de bezoekers nemen op jouw site, weet je welke paden leiden tot conversie. Welke ‘Call to action’ werkt het beste om de bezoeker aan te zetten tot conversie? En hoeveel bezoekers klikken direct weer weg? Ook kan je zien op welk moment ze actief waren. Trekt jouw site bijvoorbeeld ’s avonds of in het weekend vooral veel verkeer? Dan is het handig om juist dan meer service te bieden, zodat je geen klanten misloopt.

De kracht van social media

Door te onderzoeken hoe de bezoeker op jouw website terecht is gekomen, weet je welk medium een interessante ingang is om aandacht aan te besteden. Het kan zijn dat door dit te onderzoeken blijkt dat jouw bezoekers via facebook binnen komen i.p.v. via die dure campagne. Dan weet je dat je meer rendement haalt uit vaker iets op facebook te plaatsen of delen.

Waar schrijf je over?

Content marketing is een goede manier om verkeer naar jouw website te trekken. Denk bijvoorbeeld aan het schrijven van een blog. Maar weet je ook welk onderwerp de meeste bezoekers trekt? Op Google Analytics kan je zien welk moment en waarop bezoekers zijn binnen gekomen. Hierdoor weet je waar je juist vaker over moet schrijven of welk onderwerp je beter achterwege kunt laten.

Hulp nodig bij Analytics?

Omdat er enorm veel mogelijkheden zijn binnen Google Analytics, moet je je er behoorlijk in verdiepen om de relevante informatie overzichtelijk te krijgen. Om je een hoop tijd te besparen kan je uiteraard ook jouw internetbureau vragen om deze professioneel voor je uit te voeren.

Wil jij ook meer inzicht in je website? Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie.

Blijf op de hoogte!