fbpx

Wat is een URL?

Melanie Speek
Geplaatst op 27 september 2012

Betekenis URL:

URL staat voor Uniform Resource Locator en is het adres van een bestand op internet. Dit zijn webpagina’s of afbeeldingen. Ieder bestand krijgt een eigen URL.

Een voorbeeld van een URL is: www.max.nl/blog/url/

De URL van een afbeelding eindigt vaak op .gif of .jpg.

Waarom is de URL nu zo belangrijk?

Voor een websitebezoeker is de URL minder van belang. Het geeft hem inzicht in de pagina waarop hij zich bevind. Maar voor een bedrijf is de URL één van de belangrijkste schakels in SEO-optimalisatie. De zoekmachine analyseert iedere pagina en beoordeelt zo waar de pagina over gaat. Als het betreffende zoekwoord op alle belangrijke onderdelen van de webpagina terug komt dan is deze relevant voor dat zoekwoord. Het zoekwoord moet dan ook terug komen in de URL van de webpagina.

Hoe bouw je een goede URL op?

Hou het eenvoudig en overzichtelijk. Dit is voor iedereen handig. Voor de bezoeker, voor jezelf maar ook voor de zoekmachine crawlers.  Je begint de URL voor een website altijd met ‘https’. Dit wordt het protocol genoemd. Daarna volgt je domeinnaam. In bovenstaand voorbeeld is dat www.max.nl. Hierna plaats je een categorie. In dit geval ‘blog’. Maar heb je een webshop in kleding dan zou de categorie bijvoorbeeld ‘dameskleding’ kunnen zijn. Bij genoemde URL van Max.nl volgt na ‘blog’ de titel van dit bewuste blog: ‘url’. Voor de webshop zou dit bijvoorbeeld een productsoort kunnen zijn gevolgd door de merknaam en de productnaam. Dat zou er dan zo uit kunnen zien: domeinnaam/dameskleding/broeken/merknaam/productnaam.

Een goed ingericht CMS-systeem maakt automatisch de juiste URL aan. Toch moet je altijd de mogelijkheid hebben deze handmatig aan te passen wanneer de automatische gegenereerde URL toch niet zo mooi  blijkt te zijn.

Niet zomaar een URL veranderen

Zoals je nu weet is een URL belangrijk voor SEO. Dit is dan ook één van de redenen waarom je in sommige gevallen een URL aan moet passen. Maar doe dit niet zomaar. De URL is een adres wat Google heeft opgeslagen en daar klikken mensen op. Verander je dit dan bestaat het oude adres niet meer en krijgt de bezoeker een foutmelding. Het is dan ook noodzakelijk een redirect (301 verwijzing) aan te maken wanneer je een URL verandert. Op deze manier voorkom je dat de website bezoeken naar beneden gaan.

Heb je hulp nodig bij de SEO optimalisatie van jouw website? Of wil je je website verbeteren? We helpen je graag.

Neem contact op

Blijf op de hoogte!

Melanie Speek

Melanie is dé expert op het gebied van Online Marketing. Regelmatig blogt zij over uiteenlopende onderwerpen en nieuwste trends op dit gebied.

Meer over Melanie