Storytelling is meer dan een buzzword

Martijn de Frankrijker
Geplaatst op 23 november 2020

Je hebt vast wel eens van de term ‘storytelling’ gehoord.

En dan hebben we het niet over een verhaaltje voor het slapen gaan, of het nieuwste boek van Arnon Grunberg.

Nee, storytelling voor bedrijven. Een term die tegenwoordig zo vaak wordt rondgeslingerd dat je er misschien al wel moe van bent.

‘Wij moeten écht aan storytelling gaan doen,’ vertelt je leidinggevende.

Okee, maar wat betekent dat dan?

Moet je ineens ellenlange blog posts gaan schrijven, of alle medewerkers gaan voorstellen op social media? 

Laten we eerlijk zijn, daar zit niemand op te wachten.

Toch bedoelen we niet dat je storytelling direct naar het land der business fabels moet verbannen — dat elke poging tot storytelling zonder meer vruchteloos is.

Storytelling is iets dat tijd, inzet en inhoud nodig heeft. Een verhaal neemt ons mee op reis als het gemaakt is met de aandacht die het verdient. 

Doe je het goed, dan kun je storytelling gaan toepassen om klanten een betere merkbeleving te geven, échte volgers te creëren en ze uiteindelijk fans te maken.

Laten we, zoals elk goed verhaal, bij het begin beginnen.

Wat is storytelling?

Dit is het in ieder geval niet:

‘Storytelling is verhalen vertellen.’

Dat is droge informatie en makkelijk te vergeten. Laten we het opnieuw proberen — met een verhaal.

Mijn vrouw houdt van ‘verrassende auditie’-filmpjes. Je kent ze misschien, clips op YouTube van Idols en de Voice waar onverwachte karakters plots de sterren van de hemel zingen. Kan ze uren naar kijken. 

Tijdens het werken, als ze wakker wordt, net voor het slapen gaan. Auditie na auditie na auditie. 

Een week of wat geleden heb ik het eindelijk zelf ook eens geprobeerd. Zij lag al te slapen, maar ik was nog klaarwakker. Oordopjes in, laat maar zien.

De eerste clip was van Kodi Lee die bij America’s Got Talent auditie komt doen. Licht uit, spot aan.

We zien een blinde jongen die het podium op komt, ondersteunt door zijn moeder. De jury vraagt hem wat en Kodi Lee antwoord stotterend. Vervolgens vertelt zijn moeder dat Kodi autistisch is en dat ze er al snel achterkwam dat Kodi, hoewel hij beperkingen heeft, een echte entertainer was. Kodi neemt plaats achter de piano.

Wanneer Kodi begint met zingen viel mijn kaak op de vloer. Kodi is zelfs zo goed dat hij aan het einde van zijn optreden de zogeheten golden buzzer krijgt, waardoor hij direct in de finale staat. Je kon me opvegen.

Terug naar mijn vrouw, die zo’n beetje alle audities aller tijden had gezien – behalve die van Kodi Lee. 

Kijken!

Ik sta achter haar als de video begint. Plots zegt ze me: ‘Ik spoel even door naar ‘t optreden’ Weer die kaak op de grond.

Het hele filmpje van Kodi’s eerste auditie is een verhaal. Je leert over zijn achtergrond, voelt mee met zijn moeder die het niet makkelijk moet hebben gehad met een autistische zoon en als je vervolgens na het optreden de hele familie ziet vieren dat Kodi in de finale staat houdt je het met geen mogelijkheid droog.

Maar kijk je alleen het optreden, zoals mijn vrouw wilde, dan zie je misschien wel de essentie, maar mis je toch nog álles.

Storytelling is dus meer dan de essentie, het is ook de achtergrond, het gevoel, het medeleven – weten van het hoe en het waarom. 

Weten welke zware reis Kodi en zijn familie hebben gehad om daar op het podium van America’s Got Talent te komen maakt de overwinning aan het einde zoveel zoeter.

Voor een organisatie zou je communicatie zonder storytelling kunnen zien als puur praten over de essentie – ‘dit doen we, dit is ons product.’

Mét storytelling neem je klanten mee in de reis die je hebt gemaakt of zelfs aan het maken bent. Het zorgt ervoor dat mensen in je geïnvesteerd raken en – op een bepaalde manier – zelfs een relatie krijgen met je product of dienst.

"Een verhaal neemt ons mee op reis"

Wat is storytelling voor organisaties?

En hoe gaan wij dan verhalen vertellen over organisaties? 

Laten we één van onze recente projecten er eens bijpakken: Storywalk. Storywalk is een app die we ontwikkeld hebben voor immersive storytelling een verhaal dat wordt gebruikt om je onder te dompelen.

Dat doet Storywalk door, hoe kan het ook anders, wandelingen. Zie het als een verhalende podcast die je wandelt. Het verhaal dat je luistert gaat over de omgeving waar je doorheen wandelt en voegt zo een extra laag aan de realiteit toe.

Één van de klanten waarvoor we zo’n Storywalk hebben mogen maken is ACEC (het Apeldoorns Centrum voor Eigentijdse Cultuur.) Zij klopten bij ons aan omdat er rondom het gebouw van ACEC een hele hoop interessante kunst in de buitenruimte staat, maar de verhalen daarachter nog onbekend zijn bij het publiek.

Storytelling kan hier verandering in brengen.

De Storywalk die we voor hen hebben ontwikkeld heet Rondje Cultuurkwartier en in 45 minuten wordt je aan de hand meegenomen door Jasper van der Graaf. Jasper is zelf kunstenaar, maar weet ook alles over de kunstwerken rondom het ACEC. En dan hebben we het niet alleen over data.

Want een audiotour die alleen data oplepelt is geen storytelling. Nee, Jasper komt met smeuïge verhalen, zoals over het cultuurhuis dat gestart werd door krakers of het kunstwerk dat verkeerd gemonteerd werd.

Zo brengt storytelling de kunstwerken rondom ACEC tot leven en ACEC heeft plots een prachtig product om meer klanten mee aan hun merk te binden. 

De mogelijkheden hiervoor zijn eindeloos, je hoeft alleen maar het juiste verhaal te vinden.

En hoe doe je dat dan, storytelling?

Okee, hopelijk ben je het met ons is dat, mits goed gedaan, storytelling onmisbaar kan zijn voor organisaties. Het geeft inhoud aan zelfs de kleinste details; maakt van onopvallende kunstwerken plots gigantische monumenten.

Maar hoe doe je dat voor je eigen organisatie?

Ook hier is de Storywalk een goed voorbeeld. Want in de Storywalk Studio trekken we niet zomaar een verhaal uit de lucht, maar we gaan op zoek naar aantrekkelijke verhaal. En dit kan over allerlei onderwerpen.

Zijn wij, van Internetbureau Max, dan ineens een mediaproducent? Nee hoor, maar wij houden gewoon van goede verhalen. Storytelling kan wat ons betreft in alles zitten en wij zijn dan ook bereid om ver te gaan, als het verhaal maar goed is.

Een goed verhaal, daar begint het mee.

Eerst zul je dus ook moeten onderzoeken welke verhalen je hebt die het vertellen waard zijn. 

Zolang je geen Nobel-winnaar als medewerker hebt hoort het team voorstellen daar niet direct bij. Soms zul je moeten graven om de echte verhalen boven tafel helpen. En misschien zul je een buitenstaander in moeten schakelen om die verhalen te vinden.

Zo schakelde ACEC ons in omdat ze wisten dat er interessante verhalen schuil gingen achter de kunst rondom het gebouw.

Deze verhalen, degene die je vindt als je verder zoekt dan Google, zijn wat het de investering van storytelling het waard maakt. 

Het verhaal vertellen

Nu heb je een verhaal en wat moet je er dan mee?

Vertel het. Zo goed als je kan. 

Een simpel advies, maar zo makkelijk is het niet. Sommige verhalen zullen namelijk genoeg zijn voor een blog, maar andere – zoals bij Storywalk – verdienen veel meer.

Wat we hiermee willen zeggen is dat je niet bang moet zijn om soms groots uit te pakken een verhaal te vertellen. Natuurlijk, je hebt groot, groter, grootst, maar verhalen die het waard zijn verdienen meer.

Zo hebben we bij Internetbureau Max ook de Canadian Walk ontwikkeld. Een waanzinnige audiotour over de bevrijding van Apeldoorn die je mee terugneemt naar het Apeldoorn van 1945. Daar hoor je over de Canadese soldaten en Nederlandse verzetsstrijders die Apeldoorn bevrijdde. 

De ontwikkeling hiervan was een gigantische uitdaging, maar het resultaat was elke druppel zweet waard.

Je merkt dat storytelling heel breed is en dat je er alle kanten mee op kan. Echter, hopelijk is nu duidelijk dat storytelling niet zozeer verteld over wat je wordt, maar eerder over wie je al bent.

Storytelling geeft context aan wat je organisatie doet, wie je bent en waar je voor staat. Het is een krachtig instrument, mits je het goed toepast.

Mocht je geïnteresseerd zijn om te kijken hoe jouw organisatie dit kan doen dan denken we graag met je mee, want voor goede verhalen halen wij alles uit de kast.

Neem contact op met Marion en maken samen een prachtig verhaal.

En vergeet niet Storywalk te downloaden en ook de Canadian Walk te lopen, één van de mooiste projecten die ons bureau heeft ontwikkeld en waar we ontzettend trots op zijn. Meer info daarover vind je op deze pagina.

  • storywalk app 1
    Storywalk
    Verhalen die je bewegen

    Storywalk is een iPhone en Android-app voor audioutours met een verdiepend karakter. Ze vertellen je nieuwe verhalen, die je opnieuw naar je omgeving laten kijken.

  • storywalk app
    Ontdek het in een audiotour

    Een Storywalk kan worden gemaakt voor elke organisatie en elk verhaal, van een interactieve rondleiding tot een interessante geschiedenisles.
    Het geeft bezoekers meer inzicht, op een leuke manier.

  • storywalk app
    Maak je eigen Storywalk

    Storywalks ontwikkelen we volledig in-house. Ons team verzorgt interviews, opnames, audio design en marketing. Zo loop je binnenkort al je eigen wandelende podcast.

    Neem contact op!

Blijf op de hoogte!