SEO Techniek: Focus op Structuur

Geertje Zwarts
Geplaatst op 9 januari 2015

Zoekmachine optimalisatie richt zich op het verbeteren van je website, zodat deze hoger rankt in zoekmachines. Hierbij is het van belang om zo veel mogelijk rekening te houden met de gebruiker. In een eerder artikel heb ik kort de basics van SEO uitgelegd. In een serie van drie artikelen ga ik dieper in op zoekmachine Optimalisatie (SEO). Vandaag deel 1, waarin ik meer vertel over techniek.

Google is en blijft een machine en houdt dus van orde. Heb je je site technisch goed op orde, dan zal Google je hoger ranken dan wanneer je site technisch gezien een warboel is. Maar hoe zorg je ervoor dat je website technisch op orde is? Focuswoord hierbij is structuur.

Zorg dat alle pagina’s te vinden zijn

Kijk allereerst eens of er pagina’s ontbreken, maar waar wel naar gelinkt wordt. Dit kunnen pagina’s zijn die je eerst wel had, maar weggehaald hebt. Of pagina’s waar je de url van veranderd hebt. Of zelfs links, waar een typefout in staat.
Ontbrekende pagina’s hebben de status 404 en moeten zo veel mogelijk voorkomen worden. Kijk dus of er links op jouw website staan die leiden naar verdwenen pagina’s. Een tool die hiervoor uitermate geschikt is, is de Screaming Frog tool, waarmee je je hele website kunt analyseren op technisch gebied.

Mocht je pagina’s een andere url geven of vervangen door een andere pagina, zorg dan dat u 301-redirects instelt. Deze vertellen tegen zoekmachines dat de huidige pagina weg is en waar de informatie te vinden is. Door een 301-redirect zal alle waarde die een pagina opgebouwd hebben, overgebracht worden naar de nieuwe pagina. Doe je dit niet, raakt die waarde verloren. Dit leidt weer tot een daling in je vindbaarheid. Beschik je over de Yoast SEO Plugin voor WordPress, dan kun je 301-redirects instellen bij het tabblad Geavanceerd.

Soms heb je een pagina die verdeeld wordt over meerdere pagina’s. Denk bijvoorbeeld aan een webshop, waarin de producten van een categorie meerdere pagina’s beslaan. Belangrijk is dat Google weet dat deze pagina’s bij elkaar horen, zodat hij de waarde over de verschillende pagina’s bij elkaar voegt. Hiervoor is de Canonical-tag bedacht. Vul de url van de hoofdpagina in op alle bijbehorende pagina’s en Google geeft de waarde van die pagina’s door aan de hoofdpagina. Ook deze Canonical-tag is makkelijk in te vullen met behulp van de Yoast SEO Plugin voor WordPress.

Geef je website een duidelijke structuur

Zorg als tweede voor een duidelijke structuur op je website. Maak verschillende categorieën aan en zorg dat de navigatiebalk overzichtelijk is. Voorkom echter dat mensen ver moeten doorklikken. Zorg ervoor dat je bezoekers elke pagina met drie of vier muisklikken kan bereiken.

Laat de navigatie ook terugkomen in het kruimelpad. Deze paden staan vaak in het klein bovenaan de pagina en geven de locatie weer van de huidige pagina ten opzichte van de homepage

Voeg op je site ook een sitemap toe, zodat zoekmachines makkelijk kunnen raadplegen welke pagina’s ze moeten indexeren.

Maak gebruik van de juiste HTML-tags

Kijk ook vooral naar uw HTML en CSS bestanden en schoon deze op als dat nodig is. Let er ook op dat u optimaal gebruik maakt van verschillende tags. Een voorbeeld: zorg dat de koppen in uw tekst voorzien zijn van een header-tag. Deze tags lopen van H1 (Belangrijk, vaak de titel) tot H6 (minst belangrijk). Door headers-tags te gebruiken, geef je de structuur weer van je pagina. Zo kan Google beter bepalen waar je pagina over gaat.

Vul ook de Title- en Metadescription-tags in in de head van je html, of installeer plugins hiervoor (wederom de Yoast SEO plugin voor WordPress). Deze worden immers door zoekmachines getoond in de zoekresultaten. Door hier duidelijk te beschrijven waar de pagina over gaat, zijn mensen eerder geneigd om door te klikken naar die pagina.

Bouw een snelle Website

Als een bezoeker lang moet wachten voordat je website geladen is, is de kans groot dat je je bezoeker kwijt bent. Zorg er dus voor dat je website een snelle laadtijd heeft. Als je geen idee hebt of je website snel is, kijk dan eens bij Google’s Page Speed Tool. Door je website in te vullen, krijg je een score van 1 tot 100, waarbij een hoge score wijst op een snelle website. Daarnaast krijg je tips om je website te optimaliseren.

Er zijn nog genoeg andere mogelijkheden te benoemen om een website technisch te optimaliseren voor Google. Belangrijkste richtlijn hierbij is: zorg dat het voor een gebruiker zo makkelijk mogelijk wordt om je website te bezoeken en op zoek te gaan naar wat zij willen weten.

Wil je samen met ons eens kijken waar jouw website verbeterd kan worden, neem dan contact met ons op. En lees de komende twee weken de overige delen van dit drieluik: deel 2 focust zicht op content bij zoekmachine optimalisatie, terwijl deel 3 zich richt op de impact het linkprofiel van websites bij zoekmachine optimalisatie.

Blijf op de hoogte!