header cornerstone content

Stap in de wereld van cornerstone content

Als je op verschillende locaties van je website informatie deelt over een bepaald onderwerp of thema, is het voor de bezoeker soms onduidelijk waar de beste en belangrijkste informatie te vinden is. Dat kan leiden tot een gefrustreerde beleving van een webbezoek met een snelle ‘bounce’ tot gevolg. Je wilt de klant juist boeien en binden aan de hand van je beste content. Om dat te realiseren kan je je bezoeker helpen door een cornerstone content pagina te gebruiken.

Cornerstone content to the rescue

Beetje bij beetje treedt de term cornerstone content uit zijn schaduw. Wie in WordPress de SEO-plugin van Yoast heeft geïnstalleerd, zal ongetwijfeld al opgemerkt hebben dat bij het ‘Focustrefwoord’ de optie ‘Cornerstone Content’ is toegevoegd.

Vinkje Cornerstone content

Wat is cornerstone content?

Cornerstone content zijn de pagina’s die het meest belangrijk zijn voor je site, de pagina’s die het beste vertellen wat de bezoeker zou moeten weten en waar je het meest trots op bent. Vaak licht zo’n pagina één specifiek thema uit. Met slimme doorlinks leid je vervolgens de getriggerde bezoeker verder naar meer informatie gerelateerd aan dit thema.

Kies je onderwerp(en)

Het is belangrijk om na te gaan welke thema’s jij onder de aandacht wilt brengen. Ga na welke pagina’s en berichten omtrent dit thema goed worden gelezen. Deze pagina’s kun je inzetten als je cornerstone pagina’s. Zorg dat deze pagina een goede basis is om andere pagina’s en berichten op je website eraan te linken. Deze moeten wel voorzien zijn van meer of aanvullende inhoud op je cornerstone pagina.

Laat jouw beste artikelen vertellen wat bezoekers moeten weten over jouw bedrijf en deel waar je het meest trots op bent.

Zoekwoordonderzoek

Voordat je zo’n cornerstone pagina op basis van een gekozen onderwerp gaat inrichten, is het belangrijk om een goed zoekwoordonderzoek te doen. Ongetwijfeld is het gekozen onderwerp zelf een goed zoekwoord dat de lading dekt, maar je wilt natuurlijk ook gevonden worden op meer zoektermen die gerelateerd zijn aan het onderwerp. Het is belangrijk om deze zoektermen samen te brengen op je cornerstone pagina. Des te meer kans dat deze pagina om meerdere redenen goed gevonden gaat worden.

Blijven updaten van je content

Je kunt alles nog zo mooi samenvatten op één pagina; het is van enorm belang dat de gekozen cornerstone pagina daadwerkelijk relevant is. Echt een bijdrage levert aan de zoekvraag van de bezoeker. Bovendien is het belangrijk om de pagina’s en berichten waar je naar refereert te voorzien van sterke aanvullende informatie. Vormen de doorkliks geen relevant vervolg, dan ziet Google weinig meerwaarde in deze SEO-truc.

Logische structuur

Het (opnieuw) kiezen van je cornerstone pagina geeft je een goede reden om alle content nog eens goed door te lezen, en aan te passen waar nodig. Zorg er dan meteen voor dat je een logische structuur ontwikkelt. Je zou de lezer als het ware vanaf je cornerstone pagina mee willen nemen de verdieping in. Des te logischer die structuur, des te beter en uitgebreider de lezer wordt geholpen aan zijn antwoord. Daar wordt Google ook blij van.

De cornerstone content-functie van Yoast

Nog even terugkomen op dat open vakje in de WordPress-plugin Yoast. Wie de gratis versie gebruikt van deze plugin krijgt bij het aanvinken van het vakje slechts een paar SEO-tips. Bijvoorbeeld dat je cornerstone content pagina te weinig woorden bevat. Met een dergelijke pagina mag je je namelijk helemaal uitleven, mits je maar boeiende en relevante content deelt en naar sterke content doorverwijst. Indien je werkt met de (betaalde) Premium-versie van Yoast, geeft Yoast daadwerkelijk suggesties van pagina’s en berichten op je website die naar je cornerstone pagina kunt linken. Je kunt zo duidelijk aangeven welke artikelen een verlengstuk zijn van je cornerstone pagina.

Weergave Yoast Plugin Cornerstone Content

Aan de slag

Nu je dus enigszins begrijpt waarom cornerstone content een bijdrage levert aan je SEO én je daarmee ook een bijdrage levert aan de online klantbeleving, is het tijd om ermee aan de slag te gaan. Hopelijk kan deze blog je hiermee op weg helpen.

Heb je hulp nodig met het op orde brengen van je content of wil jij beter online vindbaar worden? Neem dan contact met ons op.

Blijf op de hoogte!