SEO Content: Richt je op de bezoeker

Geertje Zwarts
Geplaatst op 16 januari 2015

Zoekmachine optimalisatie richt zich op het verbeteren van je website, zodat deze hoger rankt in zoekmachines. Hierbij is het van belang om zo veel mogelijk rekening te houden met de gebruiker: zo lang de gebruiker profiteert van je optimalisatie, zullen zoekmachines je website hoger ranken. Ik heb eerder al kort de basics van SEO uitgelegd. In een serie van drie artikelen ga ik dieper in op zoekmachine Optimalisatie (SEO). Deel 1 richtte zich op websites technisch optimaliseren. In deel 2 ga ik vandaag in op het plaatsen van content op je website.

Content is King. Een veelgehoorde uitspraak onder internet marketeers. Want ook al heb je een technisch hoogstaande website, zonder inhoud trek je maar weinig bezoekers. Niet alleen is het belangrijk om interessante content te hebben op je website, maar ook dat je regelmatig nieuwe content plaatst.

Zoekwoorden kiezen

Op welke woorden wil je gevonden worden? Het plaatsen van goede content begint met het vaststellen van zoekwoorden met een zoekwoordenonderzoek. Kies allereerst de onderwerpen waar je op wil focussen. Kijk naar je aanbod en achterhaal welke termen je doelgoep hiervoor gebruikt. Stel, jij verkoopt jackets, maar je doelgroep zoekt in Google op jassen. Als je enkel spreekt over jackets, zul je niet hoog komen in Google op de term jassen. Zorg dus dat je de taal van je doelgroep spreekt.

Iets waarvoor je uit moet kijken, is keyword spamming. Bij keyword spamming gebruik je je keyword te vaak, zodat het storend wordt voor lezers. Zorg ervoor dat je content prettig leesbaar blijft. Gebruik bijvoorbeeld op sommige plaatsen synoniemen voor je keywords en lees achteraf je tekst door. Vaak merk dan zelf of een keyword te vaak gebruikt. Of laat iemand anders je tekst doorlezen.

Plaats op elke pagina relevante content. Op deze manier kan Google beter vaststellen waar de pagina over gaat. Vroeger werd de stelregel minimaal 300 woorden gebruikt. Tegenwoordig hecht Google meer waarde aan kwalitatieve content. Zorg dus dat je content schrijft die waardevol is voor je bezoekers

Plaats nieuwe content

Door regelmatig nieuwe content te plaatsen, laat je zien dat je website actief is. En bezoekers keren sneller terug naar een website waar steeds nieuwe informatie op te vinden is. Daarnaast geef je zoekmachines meer mogelijkheden om jouw website te ranken.

Hiervoor is het bijhouden van een blog of nieuwssectie ideaal. In een blog kun je dieper ingaan op bepaalde aspecten van een van je producten of diensten. Een voorbeeld van onszelf is het laten zien van verschillende mogelijkheden van een WordPress Multisite.

Een ander idee is om vragen te behandelen van je doelgroep. Stel, je krijgt regelmatig dezelfde vraag van klanten. Dit betekent dat deze vraag belangrijk is voor je doelgroep. Door er aandacht aan te besteden, laat je zien dat je je doelgroep kunt helpen met hun vragen. Hierdoor zullen ze in de toekomst sneller geneigd zijn om bij andere vragen naar je terug te keren.

Andere vormen van Content

Tekst is de meestgebruikte vorm van content voor zoekmachine optimalisatie. Zoekmachines snappen tekst nog steeds het makkelijkst. Toch is het goed om ook andere vormen van content te overwegen. Denk eens aan afbeeldingen om je verhaal te verduidelijken, of een video om je boodschap over te brengen. Mensen lezen al genoeg tekst; geef ze dus een alternatief. Daarnaast kun je sommige dingen beter uitleggen met beeld en geluid. Als dit het geval is, kies dan zeker voor deze typen content. Daarnaast zorgt een gevarieerd contentaanbod zorgt ervoor dat een bezoeker langer aandacht heeft voor je website en dus langer blijft hangen. En zeker Google wil websites die relevant zijn voor de bezoeker. Dus hoewel geschreven tekst nog steeds de belangrijkste content is voor Google, kun je ervan uitgaan dat het belang van beeld en geluid alleen maar toe zal nemen voor de ranking van websites.

Content is de inhoud van je website. Daarom speelt content een belangrijke rol bij zoekmachine optimalisatie. Onthoud wel: zoekmachine optimalisatie draait om de gebruiker. Google hecht waarde aan gebruikers die tevreden zijn en vinden wat ze zoeken. Plaats dus content die interessant is voor de doelgroepinteressante content en zorg ervoor dat hij of zij blijft hangen op je website.

Mocht je nog vragen hebben over content bedenken voor je website, of wil je samen met ons eens kijken waar jouw website verrijkt kan worden met content, neem dan contact met ons op. En lees volgende week het laatste deel van dit drieluik, waarin ik inga op de invloed van je het linkprofiel bij Zoekmachine Optimalisatie.

Blijf op de hoogte!

Geertje Zwarts

Een veelzijdig internet specialist, zo zou je Geertje kunnen typeren. Vanuit haar technische achtergrond blogt ze veel over content marketing en vernuftige technieken.

Meer over Geertje