SEO Linkprofiel: Claim autoriteit

Geertje Zwarts
Geplaatst op 23 januari 2015

Zoekmachine optimalisatie richt zich op het verbeteren van je website, zodat deze hoger rankt in zoekmachines. Hierbij is het van belang om zo veel mogelijk rekening te houden met de gebruiker. Ik heb eerder al kort de basics van SEO uitgelegd. In een serie van drie artikelen ga ik dieper in op zoekmachine Optimalisatie (SEO). Deel 1 richtte zich op websites technisch optimaliseren; deel 2 had als focus de content van je website. In deel 3 ga ik vandaag in op het linkprofiel van websites.

Vaak gaat het niet om wat je kunt, maar wie je kent. Bij je linkprofiel draait het om dit principe. Hoe meer relevante websites naar jouw website linken, hoe beter jouw website zal gaan ranken. Maar dit houdt meer in allerlei ongure websites benaderen om een link naar je website te plaatsen.

Interne en Externe Links

Google crawlt niet alleen jouw eigen website, maar ook vele anderen. Tijdens dat crawlen worden ook de links op al die websites in kaart gebracht. De links vanaf een website naar een andere website worden externe links genoemd en vormen het linkprofiel van de ontvangende website. Het lastige hiervan is, is dat je geen directe invloed hebt op het plaatsen van links op websites die niet van jou zijn.

Kwaliteit versus Kwantiteit

In de begintijd van zoekmachine optimalisatie was linkbuilding relatief eenvoudig. Je schreef allerlei websites aan om een link op die website te krijgen. Iedereen kent waarschijnlijk wel de pagina’s vol met links naar allerlei pagina’s. Je benaderde de beheerder van een dergelijke pagina en kreeg een link naar je website (al dan niet tegen betaling)
Deze manier werkt tegenwoordig niet meer bij zoekmachines. Zij nemen de website waarvandaan de link komt ook mee in het algoritme. Hoe meer autoriteit die website zelf heeft, hoe waardevoller een link van die website is voor jouw linkprofiel. Daarom geeft één link van bijvoorbeeld Frankwatching (een veelbezochte website die zich richt op online ontwikkelingen) meer waarde dan 10 startpagina’s bij elkaar.
Hierbij geldt wel dat de andere website relevant moet zijn voor jouw website. Een speelgoedwinkel heeft verder niets te maken met online ontwikkelingen. Een link van Frankwatching is voor hun dus minder interessant. Daarnaast is het nog maar de vraag of Frankwatching naar hun wil linken.

Anchor Text

Een ander aspect waarnaar gekeken wordt bij het linkprofiel van websites, zijn de anchor texts van de links. Dit zijn woorden die klikbaar zijn: de tekst van de hyperlink. De link wordt gekoppeld aan de woorden die gebruikt worden als anchor tekst. Zorg er dus voor dat links naar jouw website anchor teksten krijgen, waarop jij wil gevonden worden. Voor ons zijn dat woorden als WordPress, of Multisites, terwijl een speelgoedwinkel meer heeft aan termen als “speelgoed online bestellen”.

Als je wilt gaan werken aan je linkprofiel is het dus goed om vooraf een lijst te maken met mogelijke websites waar je een link op kunt laten plaatsen. Bedenk daarnaast op welke termen je gevonden wil worden en dus geschikt zijn als anchor teksten. Schrijf vervolgens de websites op je lijstje aan en vraag naar de mogelijkheden. Op deze manier bouw je op natuurlijke wijze aan je linkprofiel, waardoor zoekmachines jouw website steeds beter zullen indexeren.

Met dit stuk heb ik de afgelopen weken een idee gegeven waar je zoal aan moet denken als je je bezig wilt houden met zoekmachine optimalisatie. Mocht je nog vragen hebben over het linkprofiel van je website, of wil je samen met ons eens kijken naar jouw linkprofiel, neem dan contact met ons op.

Blijf op de hoogte!

Geertje Zwarts

Een veelzijdig internet specialist, zo zou je Geertje kunnen typeren. Vanuit haar technische achtergrond blogt ze veel over content marketing en vernuftige technieken.

Meer over Geertje