Ontwerp om te verkopen: 4 tips om conversie te verhogen

Wouter Dragt
Geplaatst op 24 september 2013

Hoe zorg je ervoor dat jouw product of dienst nou scoort bij die ongeduldig en vluchtige bezoekers van je website? Hoe krijg je de aandacht en zorg je dat ze klant worden in plaats van alleen bezoeker? In dit artikel beschrijf ik aan de hand van vier tips hoe de conversie vergroot kan worden door in het ontwerp rekening te houden met de bezoeker.

ontwerp-voor-conversie-buttons

1. Laat bezoekers niet nadenken
2. Trek de aandacht
3. Interesse, overtuigen en verlangen creëren
4. Ga over tot actie

1. Laat bezoekers niet denken (Don’t make me think)

De eerste regel in Usability (Steve Krug) is dat een website vanzelfsprekend moet zijn. Vragen bij bezoekers moeten voorkomen worden. Zodra menustructuur niet intuïtief werkt door verkeerde benamingen kunnen vragen ontstaan wat uiteindelijk resulteert in minder conversie.

Een goede website communiceert een duidelijke boodschap en vertelt een bezoeker in één oog opslag waarom de website bestaat of wat wordt aangeboden. Vanaf hier kan de bezoeker zelf bepalen of dit relevant voor hem is.

680x400xgoede-call-to-action.png.pagespeed.ic.dD14Dx5Sk5

De Beoplay website weet je in één oog opslag te vertellen dat deze als doel heeft het verkopen van in-ear oordopjes. Een zeer gedetailleerde productfoto en minimale hoeveelheid informatie voorkomen ruis en leiden zo min mogelijk af van het product en de mogelijkheid om deze te kopen.

2. Trek de aandacht

Uit onderzoek is gebleken dat de eerste 10 seconden van een website bezoek cruciaal zijn. In deze tijdspanne moet de bezoeker zijn aandacht getrokken worden naar de juiste plek voor hem of haar. Dit kan door een sterke claim of een duidelijke oplossing voor de bezoeker.

In het ontwerp van een website kan op verschillende manieren aandacht getrokken worden:

  • Teksten, afbeeldingen en video
  • Titels en kopteksten
  • Gebruik van iconen
  • Knoppen en links
  • Kleuren

Bezoekers lezen niet maar scannen een website daarom zijn kort en krachtig sleutelwoorden tot succes.

oxxio-duidelijke-knop.png.pagespeed.ce.BhBkC7JnMA

Oxxio weet met een duidelijke titel (sterke claim) direct de aandacht te trekken. In de opsomming zet Oxxio de belangrijkste voordelen op een rij met een afbeelding van alle producten die je krijgt.

3. Interesse, overtuigen en verlangen creëren

Nu we de aandacht van de bezoeker te pakken hebben kunnen we deze overtuigen en verlangen wekken, dit kan door de belangrijkste voordelen of oplossingen van het product of de dienst aan te prijzen en met goed beeldmateriaal (foto en video) te demonstreren.

De klant moet zich kunnen voorstellen hoe het is om het product of de dienst te gebruiken. Het ontwerp vormt een belangrijke rol in het creëren van verlangen en het overtuigen van de bezoeker.

680x420xdell-verkoop-je-product.png.pagespeed.ic.8QlnkTQ89I

Dell spreekt eerst de verbeelding aan door in te spelen op de voordelen van de laptop; Slank, snel en krachtig verrijkt met beeldmateriaal. De laptop oogt zo perfect dat je deze graag op je bureau wil hebben. Iets verder op de pagina worden de specificaties van de laptop beschreven aangevuld met iconen.

4. Ga over tot actie

Zodra een bezoeker geïnteresseerd is in het product of de dienst kan de daadwerkelijke actie plaatsvinden. Een duidelijke knop met een zogenaamde call-to-action is hierbij cruciaal. In de vormgeving kan op meerdere manieren nadruk gelegd worden op de call-to-action. Dit kan onder andere door:

  • Kleurgebruik, opvallende kleuren trekken de aandacht;
  • Gebruik van iconen in de knop om de actie die uitgevoerd wordt te vertalen naar beeld. Bijvoorbeeld een winkelwagen voor het toevoegen van een product aan je winkelwagen;
  • Grootte van de knop in verhouding tot omliggende objecten;
  • Witruimte rondom de knop;
  • Pakkende en heldere tekst om tot actie over te in de knop.

680x420xnetflix-actie-knop.png.pagespeed.ic.ziOLDBxTgg

Netflix maakt gebruik van een duidelijke call-to-action met goed contrast ten opzichte van de foto en overige kleurstelling gebruikt in de website. De tekst “Start je gratis maand” geeft bezoekers de mogelijkheid om het product gratis te proberen.

Blijf op de hoogte!

Wouter Dragt

Als professioneel designer denkt Wouter altijd net een beetje anders om zo tot een verrassend resultaat te komen. De ultieme gebruikerservaring staat bij hem altijd hoog in het vaandel. Daarom gaan zijn blogs over beleving en verleiding van de websitebezoeker.

Meer over Wouter