Wel of geen online marketing tijdens de zomervakantie?

De zomervakantie is begonnen. De hele wereld is op vakantie en zo ook de klant. Ondertussen draait de online wereld als een razende door. De meeste vakantiegangers willen ondanks het onthaasten daar zo min mogelijk van missen. Wat moet je als bedrijf online doen tijdens de vakantieperiode? Wat kun je doen? Moet je iets doen? We denken hardop met je mee.

Steeds meer online in binnen- én buitenland

Veel mensen komen tijdens de zomervakantie in de verleiding om hun vakantiegeluk te delen. Deden ze dat eerder alleen via Facebook, doen ze het nu (ook) steeds meer op Instagram; het aangenomen kindje van Facebook. Het wordt ook steeds makkelijker om te doen. Steeds meer vakantieadressen hebben wifi en abonnementen van mobiele gebruikers zijn sinds kort in heel Europa te gebruiken. Dat betekent geen extra bel- of internetkosten, maar wel dezelfde toegang als in Nederland. En dus gaan we ook in het buitenland steeds makkelijker en vaker online. We hoeven niks meer te missen.

“In het buitenland gaan we steeds makkelijker, goedkoper en dus vaker online. We hoeven niks meer te missen.”

Impact van online marketing in de zomer

De klant die geniet van zijn zomervakantie is meer online dan ooit. Voor jouw organisatie kan de vakantieperiode daarom heel interessant zijn. Veel bedrijven laten in deze fase de online marketing voor wat het is. Andere bedrijven zien juist mogelijkheden in de ontstane ruimte om hun gezicht te laten zien. Een goed voorbeeld is de internetcommercial van Interpolis. Een reclame over het mobiele gebruik in de auto en daar de heftige gevolgen van als het fout gaat.

Het mobiele gedrag in de auto was voor veel mensen enorm herkenbaar. Onderzoek wijst immers uit dat 89% van de mensen wordt afgeleid door hun mobiel tijdens het rijden. En wat als dat leidt tot een ongeluk. De gevolgen werden in deze commercial confronterend weergegeven. Een maatschappelijke boodschap dat werd verteld door een commercieel bedrijf had enorme impact. De commercial ging viral en bereikte naast online exposure ook allerlei alternatieve mediakanalen.

Doelgroep- en locatiegericht adverteren

Een sterke boodschap in komkommertijd kan dus veel impact hebben. Je valt enorm op en mensen hebben meer tijd om naar jouw boodschap te kijken of luisteren. Misschien niet goed voor je directe verkoop, des te meer voor je merkbekendheid.

Met een beetje boerenlogica kan je bovendien nagaan wie je in de vakantieperiode goed en minder goed kunt bereiken. De meeste mensen die in de zomervakantie op vakantie zijn, zijn ouders met kinderen. Je kunt je boodschap dan goed op het gevoel van mensen richten, als ook heel doelgericht online adverteren. Denk bijvoorbeeld aan last minute vakanties, leuke dagjes uit of schoolspullen voor na de zomer.

Andersom geldt dat natuurlijk ook. De meeste mensen die niet afhankelijk zijn van de vakantieperiode zullen thuisblijven. Bijvoorbeeld jongvolwassenen met een goede baan, zonder kinderen. Zij zijn thuis en zullen een veel goedkopere reisperiode aangrijpen om op vakantie te gaan. Zij zullen in de vakantieperiode mogelijk gevoeliger zijn voor leuke aanbiedingen bij winkels online of in de buurt, bij tuin-of klusgiganten of voor een bezoek aan festivals.

Webcare tijdens de zomervakantie

Als je adverteert in de vakantieperiode moet je wel klaarstaan om de klant daadwerkelijk te bedienen. Er zullen ongetwijfeld vragen komen. De klant wenst antwoord en het liefst zo snel mogelijk. Een klant die nu met pech langs de weg staat, een lekkende kraan heeft of geen toegang heeft tot zijn Office-account wenst niet te wachten tot je terug bent van vakantie.

Het is dus belangrijk om je team ook in de vakantieperiode gereed te hebben staan voor vragen die binnenkomen via social media of mail. Zorg dat je je webcare-team op orde is, zodat je waarmaakt wat je belooft.

Wil je meer weten wat online marketing voor jouw organisatie kan doen? Neem dan een kijkje op onze pagina marketing.