Nieuwe link building maakt kwaliteit nog belangrijker

Ben jij al onderwerp van gesprek?

Google heeft vorig jaar het nieuwe link building geïntroduceerd, waardoor de traditionele links minder belangrijk word. Met het nieuwe link building wordt niet alleen meer gekeken naar hoe vaak men naar je website linkt via de traditionele links (vanaf nu ‘express links’ genoemd), maar er wordt ook bijgehouden hoe vaak je bedrijf, merk of producten in online gesprekken genoemd of gedeeld worden door de nieuwe links (‘geïmpliceerde links’). Hierdoor kan Google zien hoe populair een product of merk is en laat deze vervolgens sneller naar boven komen in de zoekmachine. Door middel van gebruikers profielen kan ook de lokale populariteit van een bedrijf, product of merk gezien worden. Natuurlijk word met dit nieuwe link building ook rekening gehouden met de belangrijkheid van de noemer, wat de benoeming meer of minder waardevol maakt.

Hoeveel vertrouwen krijgt jouw bedrijf?

Deze ‘geïmpliceerde links’ houden citaties en benoemingen bij, waarbij de bedrijfsnaam duidelijk in de tekst voorkomen. Hierbij hoeft geen specifieke link naar een website toegevoegd te zijn. Door te zorgen dat klanten onder de indruk zijn en enthousiast over je gaan vertellen, kom je vaker in de zoekmachine naar boven. Hierdoor wordt relevantie en kwaliteit nu nog belangrijker. 70% van de Google-gebruikers blijken niet verder te kijken dan de eerste 4 zoekresultaten. Dat betekend dat bedrijven die niet actief ingaan op deze nieuwe link building slechter vindbaar worden en veel potentiële klanten zullen mislopen.

‘Eerlijke’ informatie

De informatie die Google meet met deze link building is betrouwbaarder en minder goed te manipuleren dan de traditionele in te kopen links, doordat de ‘echte wereld’ deze benoemingen plaatst. Een goede interactie en regelmatig waardevolle content plaatsen op je website zoals een blog schrijven zal daarom dan ook jouw vindbaarheid stimuleren. Met behulp van Google Analytics krijg je inzicht hoe je gerichter je doelgroep kunt gaan aanspreken.

Wat te doen?!

  • Zorg dat je je service optimaliseert zodat je onderwerp van het gesprek wordt.
  • Zorg dat je regelmatig nieuwe waardevolle content plaatst, waardoor mensen je informatie vinden, delen en terug komen voor meer.  (Er blijkt een sterke relatie te zijn tussen emotie en hoe groot de kans is dat jouw content “viral”gaat.)
  • Maak gebruik van social media, zodat onbekenden ook kennis met je maken.
  • Plaats inhoudelijke of grappige filmpjes op Youtube
  • Maak het mogelijk om referenties achter te laten op je website over je producten.
  • Wees actief op fora en prikborden

Hulp nodig?

Als je meer wilt weten over hoe je hier nou het beste mee omgaat, Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie.

Blijf op de hoogte!