Mobile-friendly belangrijker dan ooit

Mobile-friendly belangrijker dan ooit

Melanie Borreman
Geplaatst op 14 juli 2016

Google heeft enkele weken geleden een algoritme update uitgevoerd om mobiel vriendelijke websites een boost te geven. Deze Google’s mobile-friendly update is op 12 mei 2016 uitgevoerd en is een aanvulling op de update die in april 2015 heeft plaatsgevonden.

De mobile-friendly update is bedoeld om de ranking signal van websites die volgens Google mobielvriendelijk zijn extra kracht bij te zetten. Hierdoor verbetert de positie in de zoekmachine ten opzichte van sites die niet als mobiel vriendelijk door Google beoordeeld worden.

Wil je controleren of je site mobiel vriendelijk is? Check dan deze tool van Google. Het algoritme werkt op paginaniveau. Probeer daarom meerdere pagina’s van je site om zeker te weten of je site mobiel vriendelijk is.

Waarom vindt Google mobile-friendly websites belangrijk?

Er zijn een aantal redenen waarom mobiel vriendelijke sites belangrijk zijn. We zetten ze op een rij.

Mobiel wordt (of is) grootste verkeersbron

Steeds vaker worden sites via een mobiel apparaat bezocht dan via de desktop computer. Je zult zelf vaak een site via je mobiel bekijken, maar wij zien het ook in de Google Analytics van onze klanten. Een percentage tussen 25% en 50% is normaal.

Zelfs Bol.com verwacht tegen het eind van 2016 een mobile first shoppingplatform te zijn en heeft dan ook geen aparte website speciaal voor mobiel meer. Ze zeggen zelf 40% mobiel verkeer te hebben.  Ik moet eerlijk toegeven, tot die groep behoor ik nog niet. Lekker rondneuzen in een webshop doe ik het liefst nog achter een groter scherm. Bij mijn volgende aankoop zal ik het eens via mijn smartphone proberen.

Toegankelijk

Omdat er zoveel mensen sites bekijken via een mobiel is het belangrijk dat die sites ook daadwerkelijk gebruiksvriendelijk worden. Ook dat is onderdeel van een mobile-friendly website. Google wil de beleving naar hun klant toe zo goed mogelijk maken, de beleving van het web is daar een belangrijk onderdeel van.

De missie van Google is alle informatie ter wereld te organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken.

Kort door de bocht betekent dit dat als de sites die je via Google bezoekt waardeloos presteren op een mobiel apparaat je ook niet blij zult zijn met de diensten van Google. Anno 2016  is de realiteit dat er nog genoeg websites zijn die je op een mobiel maar moeilijk kunt bekijken.

Bruikbaar

Apart van de toegankelijkheid van je site, wordt de site ook beoordeeld op bruikbaarheid. Je site moet daarom niet alleen mobielvriendelijk zijn voor de zoekmachine, maar ook gebruiksvriendelijk zijn voor de bezoeker. Nog een reden waarom Google het zo belangrijk vindt dat websites goed werken op een mobiel apparaat. Zo beoordeelt Google bijvoorbeeld of je meteen de content goed kunt lezen, of dat de site eerst ingezoomd moet worden door je vingers over het beeld samen te knijpen.

Responsive website

De oplossing om je site mobiel vriendelijk te maken is een responsive sjabloon of thema te gebruiken. Hierdoor wordt de weergave van de website aangepast aan de bezoeker, ongeacht via welk apparaat de bezoeker de site bekijkt.

Zo makkelijk als ik het nu schets is het niet. Er zijn vele apparaten met verschillende formaten beeldschermen en tekst, foto’s, video’s, buttons en formulieren moeten allemaal goed blijven werken en uitzien. Dit optimaal inrichten is maatwerk en vereist technische expertise. Zo maken we bij Internetbureau Max gebruik van Bootstrap, een mobile first front-end framework. En gebruiken we verschillende technieken om afbeeldingen responsive te maken.

Onderstaand het verschil tussen een niet-responsive en een responsive website.

Mobile-friendly voorbeeld

Mobile is taking over!

Het moge duidelijk zijn. Een goed werkende website op alle apparaten was al belangrijk, maar wordt nog belangrijker. De algoritme update van Google afgelopen mei (2016) zal niet de laatste update zijn om sites te belonen die dit netjes op orde hebben.

Maar eigenlijk moet je verder kijken dan alleen het slagen voor deze Google mobile-friendly tool. Verkeer via mobiel neemt toe, hierdoor is het raadzaam om ook de  online marketing  inzet evenredig te verdelen over de apparaten. In volgende blogs zal ik hier meer over vertellen.

Blijf op de hoogte!

Melanie Borreman

Melanie is dé expert op het gebied van Online Marketing. Regelmatig blogt zij over uiteenlopende onderwerpen en nieuwste trends op dit gebied.

Meer over Melanie