mobile-first indexing

Google indexeert sites nu mobile-first

Jill Verhoef
Geplaatst op 25 mei 2018

Na ruim een jaar testen is Google nu echt overgestapt op ‘mobile-first’ indexering in haar zoekmachine. Dit kan grote gevolgen hebben voor je organische vindbaarheid, daarom leggen we je er in deze blog alles over uit. Zo kun je makkelijk stappen nemen om de mobielvriendelijkheid van je website te verhogen.

Wat is mobile-first index?

Tot vorige week keek Google als eerste naar de desktop-versie van een website voor indexering in de zoekmachine. Werkte die goed dan telde dat mee in je ranking op Google bij de organische resultaten. Nu mobiel echter steeds belangrijker wordt heeft Google dit veranderd. Vanaf nu kijk Google eerst naar de mobiele versie van een website. Is die niet in orde? Dan kan dat serieuze gevolgen hebben voor je ranking op Google. Ook als je gebruikers op desktop zoeken kijkt de zoekgigant eerst naar websites die goed werken op mobiel.

Wat zijn de gevolgen van de mobile-first index?

Mobile-first indexering gaat niet over welke versie van de website je gebruikers zien. Komen ze binnen op een desktop, dan zien ze die versie. Echter, het betekent wel dat sites zonder een goed werkende mobiele variant lager gerankt kunnen worden. Deze websites zullen dan ook een flinke daling in organisch verkeer laten zien. Daarnaast vertrekken mobiele gebruikers bij een slechte mobiele website veel sneller.

Wat kun je doen om je mobielvriendelijkheid te verhogen?

Bepaal allereerst of je website mobielvriendelijk is. Dit kan snel en makkelijk door Google je website te laten testen via deze website. Daarna kun je het volgende doen:

  1. Naast de mobielvriendelijkheidstest vind je in de Google Search Console meer informatie hoe goed je website werkt voor mobiel. Dit vind je in de Search Console via ‘Zoekverkeer’ en dan ‘Mobiele Bruikbaarheid’.
  2. Wordt responsive! Een responsive design voor je website past zichzelf aan naar de schermgrootte van je bezoekers. Zo hebben ze altijd de optimale ervaring.
  3. Verbeter de laadtijden van je pagina’s. Al langere tijd een SEO ranking factor en vooral voor mobiel ook erg belangrijk. Gebruik hiervoor de tool Pagespeed Insights, daarmee bekijk je de laadtijden van je website. Ook krijg je direct advies hoe je de laadtijden kunt verbeteren.

De gevolgen voor websites na deze update van Google is geen rocket science en wij helpen al langere tijd dit allemaal goed te regelen. Zorg dat je website ook op mobiel perfect werkt, richt je site goed in of laat ons dat voor je doen. Wij helpen graag. Als je dus nog vragen hebt kun je direct contact opnemen met Jill Verhoef, onze online marketeer.

Blijf op de hoogte!