Mobiele site optimaliseren

Volgens het CBS ligt het gebruik van mobiel internet in Nederland ruim boven het gemiddelde in de EU. Het EU-gemiddelde ligt namelijk op 35% en in Nederland ligt dit aandeel mobiel internetgebruik op 56%. Aangezien bijna driekwart van de Nederlanders een smartphone heeft, zal dit aandeel alleen maar verder toenemen.

Het is dus nogal belangrijk dat je website ook via een mobiel apparaat goed gevonden wordt!

Gebruik Mobiel InternetGebruik van (mobiel) internet door 16- tot 75-jarigen in enkele EU-landen, 2012

Mobiel en SEO

Er zijn meerdere manieren om je website mobiel te maken. Zo kun je kiezen voor responsive design op dezelfde URL of een mobiele website met een andere URL, bijvoorbeeld op m.website.nl.

Zowel de zoekmachine Bing als Google geven de voorkeur aan responsive design. Dit betekent dat het uiterlijk van de site zich aanpast aan het apparaat waarmee bezoekers op je website komen. De HTML code en URL structuur is altijd hetzelfde, of iemand je site nu via een mobiele telefoon of een laptop bezoekt. Voor SEO is de keuze voor responsive het beste omdat het ten opzichte van de overige oplossingen de meeste voordelen heeft.

Voordelen responsive design SEO

De voordelen die het responsive design met zich meebrengt op het gebied van SEO zijn:

  • Je hebt geen last van dubbele content (duplicate content)
  • Je hoeft bezoekers niet door te sturen naar een aparte URL
  • Je hoeft niet op meerdere plaatsen je content aan te passen als je iets wilt wijzigen
  • De linkwaarde wordt niet verdeeld over meerdere URL’s

Nadelen responsive design

Met je mobiel zoek je anders dan als je achter je laptop zit. Het nadeel van responsive design is dat je niet eenvoudig andere content kunt voorschotelen aan je mobiele bezoekers.

Toch weegt dit nadeel vooral met het oog op de vindbaarheid niet op tegen de voordelen. Wil je een mobiele site en wil je dat deze goed vindbaar is? Kies dan voor responsive en niet voor een mobiele site op een aparte URL.

Wanneer een mobiele site?

In Google Analytics kun je bekijken welk percentage van jouw website bezoekers via een mobiel apparaat op je site komt. Daarnaast kun je ook zien of het aantal conversies (bijvoorbeeld aankopen) achterblijft ten aanzien van de desktop bezoekers. Deze informatie kan je helpen in de beslissing of je een mobiele website nodig hebt.

Heb je al een mobiele site en heb je problemen met de vindbaarheid?
Neem dan contact op voor advies op maat!

Blijf op de hoogte!