Meta description

Lengte meta description verandert continue

Jill Verhoef
Geplaatst op 14 augustus 2018

De wereld draait door en Google blijft veranderen. De zoekgigant heeft onlangs een verandering doorgevoerd in meta descriptions en in deze blog bespreken we wat ze aangepast heeft. Eerst vertellen we wat meta descriptions zijn, daarna wat er veranderd is en hoe jij kan zorgen dat je meta descriptions optimaal werken.

Wat zijn meta descriptions?

Meta betekent ‘betreffende het onderwerp zelf’ en duidt dus iets aan dat een toevoeging aan het onderwerp is. Lastig…of niet? Metadata, bijvoorbeeld, is data die over de data gaat. Een tag bij een blog is metadata omdat de tag (data) over de blog (ook data) gaat. De tag kan zonder de blog niet bestaan, maar is onderdeel van hetgeen waar het over gaat.

Zijn we er nog? Want wat zijn meta descriptions dan precies? Google gebruikt meta descriptions als data die over de zoekresultaten gaat en gelukkig voor ons kunnen we zelf bepalen wat die meta descriptions zijn. Echter, Google kan eigenwijs zijn en bepalen dat ze zelf een betere omschrijving heeft van jouw webpagina dan jijzelf.

Vul je geen meta description in? Dan baseert Google het meestal op de eerste zinnen van de pagina. Het is dus altijd beter om zelf meta descriptions mee te geven aan je pagina’s.

Wat is er veranderd?

Omdat Google steeds slimmere manier zoekt om bezoekers precies te laten vinden wat zij zoeken blijft het bedrijf verandering doorvoeren aan haar populairste product. Ditmaal veranderde ze de lengte van meta descriptions.

Tot 2017 waren metadescriptions altijd zo’n 156 karakters lang, maar dat paste Google aan naar 320 karakters voor web en 220 voor mobiel. Die verhoging zo’n jaar geleden heeft Google nu echter weer teruggekeerd. Of eerder, Google heeft restricties weggehaald.

Vanaf nu wordt er door Google telkens gekeken naar wat zij een goede lengte vinden en de lengte van de metadescription verandert dus continue. Of dat handig is zal de tijd ons leren, want een aanbevolen maximum lengte is er nog niet.

Tips van Max

Dat betekent niet dat wij geen tips hebben om jouw meta descriptions optimaal te laten werken:

  • Ten eerste: geef je pagina’s altijd zelf een meta description aan je pagina’s. Dit is vrijwel altijd beter dan wat Google automatisch uitleest.
    Er is geen aanbevolen lengte vanuit Google, maar wij adviseren om maximaal 160 karakters aan te houden. Heb je veel mobiele gebruikers? Houdt dan de belangrijkste tekst binnen de eerste 120 woorden, want mobiel kan de meta description nog ingekort worden.
  • Gebruik de Yoast SEO-plugin. Deze helpt je met het schrijven van meta descriptions en geeft goede richtlijnen qua lengte.
  • Zorg ervoor de je target zoekwoord, het woord waarmee je het liefst gevonden wil worden, ergens vooraan de meta description komt.
  • Zet een duidelijke call-to-action in de meta description.
  • Plaats de unique selling points in jouw meta description.

Blijf op de hoogte!