Hoe werkt linkbuilding en waarom is het belangrijk?

Jill Verhoef
Geplaatst op 12 oktober 2017

Onlangs beschreven we in deze blog over Google Updates het belang van backlinks. In deze blog willen we graag ingaan op wat backlinks zijn en waarom linkbuilding belangrijk is.

Wat is linkbuilding?

Een deel van het antwoord zit eigenlijk al in de term: het bouwen aan een netwerk van links. Dat bouwen doe je door een link naar jouw website op websites van anderen te plaatsen. Zo’n link noemen we een backlink. De link verwijst immers terug naar jouw website. Des te meer "websites van derden" een backlink plaatsen naar jouw website, des te meer kans dat dit opvalt in Google. Als zoveel websites aandacht schenken aan jouw website, moet er wel iets goed zijn aan jouw content. Backlinks genereren is niet eenvoudig. Bovendien stelt Google een aantal eisen aan backlinks. Om de werking van backlinks en linkbuilding helder te krijgen, blikken we eerst even met je terug om vervolgens stappen vooruit te kunnen zetten.

Met linkbuilding bouw je aan een goed netwerk van relevante backlinks die leiden naar jouw website.

Pagina vol met backlinks

Ooit bestond er een strategie om een pagina van je website volledig in te richten met backlinks. Soms interessant, vaak tactisch. Vervolgens bood je jouw link aan bij bedrijven die volgens diezelfde strategie hanteerden. Hartstikke slim natuurlijk, al die verwijzingen naar elkaar. Met zoveel backlinks naar jouw website, had je een zekere autoriteit bij Google. Die website van jou moest haast wel goed zijn.

Ballonnetjes doorgeprikt

Google is goed, maar zeker niet gek. Hoe mooi al die links over en weer ook waren, iemand die op zoek was naar iets specifieks, vond op jouw website niet het antwoord op zijn vraag. En juist het vinden van het perfecte antwoord is (indirect) hét verdienmodel van Google. Daarom besloot de zoekmachine een aantal jaren terug om alle onlogische backlink-ballonnetjes door te prikken. Een link van de lokale groenteboer naar de zwemvereniging verloor daardoor zijn waarde. Evenals de link van een modeketen naar een visrestaurant. Weg autoriteit, weg goede ranking. Opnieuw beginnen.

Relevante content, kwalitatieve backlinks

Vandaag de dag verwijst Google naar het belang van content. Die moet kwalitatief, inhoudelijk en relevant zijn. Wil je met links scoren in Google, zorg dan dat een link een daadwerkelijke toegevoegde waarde biedt op de vraag van de zoeker. Een reisspecialist die als bestemming Gambia aanbiedt, biedt zijn lezer meerwaarde wanneer wordt doorgelinkt naar de website van de ambassade van het land als het gaat om informatie over reisdocumenten. Of doorlinkt naar de website van de GGD als het gaat om eventuele inentingen. Je biedt de lezer pure meerwaarde en juist dát wordt beloond door Google.

Wat moet je doen?

Je content optimaliseren en op orde brengen. Als je zelf goed gevonden wilt worden, moet je goede kwalitatieve content schrijven. Uiteraard doe je dat sowieso om je eigen website relevant en aantrekkelijk te maken. De uitdaging is om die content zo sterk te maken, dat je een meerwaarde kunt leveren aan websites van derden.  Websites die in relatie staan met jouw merk, product en diensten. Zij moeten een goede reden hebben om jouw artikel als backlink toe te voegen aan hun content. Des te meer autoriteit zo’n website al heeft in Google, des te gunstiger dat weer is voor jouw ranking.

Linkbuilding is vertrouwen

Klinkt simpel, maar linkbuilding is binnen de zoekmachine optimalisatie (SEO-)strategie een ware uitdaging. Het is namelijk niet zo simpel om jouw link geplaatst te krijgen op websites van derden. Daarom hecht Google veel waarde aan een backlink zodra dit wél gebeurt. Het geeft Google een signaal van onderling vertrouwen. Des te meer websites doorlinken naar jouw website, des te meer dat vertrouwen groeit. Dat principe is dus nooit echt veranderd. De waarde van backlinks des te meer.

Uiteraard kan je ook artikelen kunnen delen via allerlei social mediaplatformen zoals LinkedIn, Twitter of Facebook. Google hecht echter beduidend minder waarde aan deze platformen t.o.v. backlinks op websites van derden.

Online marketing

Backlinks op websites van derden

Omdat in het woud van online communicatie en social media het niet altijd even makkelijk is om op te vallen, kan de online marketeer een andere partij natuurlijk ook attenderen op zijn website of artikel. Je moet ze dan wel proactief benaderen. Zeker als je vindt dat jouw artikel naadloos aansluit bij content van derden. Zo help je elkaar aan meer relevante informatie over een onderwerp en dat komt weer ten goede van de lezer. Is de lezer blij, dan is Google blij.

Let op!

In de online marketing zijn er marketeers die heel slim backlinks kopen. Zij nemen contact op met een website of persoonlijk blog met de vraag of ze een link naar hun eigen website kunnen toevoegen tegen een vergoeding. Soms willen ze zelfs tegen een vergoeding complete artikelen aanleveren inclusief backlinks. Dat is niet verboden, maar Google geeft in haar spelregels aan dat een gekochte link een zogenoemde “no follow”-waarde moet krijgen (in je html-code).

Zo weet Google meteen dat er voor de link betaald is. Daarmee daalt de kracht van een link. Het is immers geen “spontane” link. Je kan denken dat het dan ook geen zin heeft voor een bedrijf om zo’n link te plaatsen. Het heeft inderdaad niet direct zin voor je ranking in de zoekmachine. Voor de meeste bedrijven die er dan toch voor kiezen is het pure branding en het vergroten van kansen op leads. En mochten veel websites bereid zijn om door te linken vanuit betaalde content, dan zal er ongetwijfeld iets van meerwaarde zijn aan de aangeleverde betaalde content en backlink.

Koppel je een betaalde link echter niet aan een “no follow”-waarde, dan riskeer je een drastische daling in je Google ranking. Google houdt namelijk alleen van relevante content die gekoppeld is aan eerlijke links. Koop of plaats dus nooit links zonder je aan de spelregels te houden van Google. Laat je ook nooit verleiden door een marketeer. Bij een straf van Google loopt jouw website alle risico om slecht geïndexeerd te worden.

Beter gevonden worden in Google

Als je dit artikel nu zo hebt gelezen, ben je er inmiddels wel achter hoe waardevol en complex linkbuilding is en welke valkuil er schuilt achter deze SEO-strategie. Om goed gevonden te worden in Google is het dus belangrijk om goede aandacht te schenken aan scherpe content marketing en sterke linkbuilding.

Wil je meer weten over linkbuilding en content marketing? En wil je weten hoe je jouw WordPress-website beter vindbaar maakt in zoekmachines? Neem dan contact met ons op.

Blijf op de hoogte!