Kom hoger in Google met Zoekmachine Optimalisatie

Geertje Zwarts
Geplaatst op 28 november 2014

Stel, je hebt een mooie website laten bouwen, geheel naar jouw wensen. En deze website staat nu live. Maar je ziet in Analytics dat je website weinig bezoekers trekt. Wat nu? Een goede manier om meer bezoek te krijgen op je website is zorgen dat je beter vindbaar wordt in zoekmachines, zoals Google. Maar hoe werkt dat precies? In dit artikel ga ik in op de basis van zoekmachine optimalisatie.

Drie Peilers van SEO

Grofweg genomen bestaat Zoekmachine Optimalisatie (ook wel SEO) uit drie peilers: Techniek, Content en Linkprofiel. Wanneer je zorgt dat deze drie peilers goed opgezet zijn op je website, zal Google je website hoger ranken en zien mensen je sneller in de zoekresultaten verschijnen. En hoe hoger je staat, hoe meer bezoekers op je website terechtkomen.

SEO: Techniek

Google blijft een machine: websites die technisch goed in elkaar steken, kunnen beter geindexeerd worden en zullen dan ook hoger gerankt worden. Ook voor een gebruiker is techniek belangrijk: dode links of naar de verkeerde pagina doorverwezen worden leidt al snel tot frustratie. En een gefrustreerde bezoeker verdwijnt heel snel van je website.
Ook een duidelijke structuur van je website helpt de gebruiker (en de zoekmachine) om te vinden wat hij zoekt.
Het voordeel van WordPress is dat dit systeem al rekening houdt met de technische aspecten van zoekmachine optimalisatie. Toch is het goed om regelmatig je website te controleren en daar waar nodig aan te passen: controleer bijvoorbeeld regelmatig of er geen dode links op je website staan.

SEO: Content

Content is de essentie van je website. Ook al heb je de rest goed voor elkaar, als je geen interessante content hebt op je website, zul je nooit hoog komen in zoekmachines. Daarnaast verlaten gebruikers ook heel snel weer je website, als ze er al op komen.
Zorg ervoor dat je content plaatst die je doelgroep aanspreekt. Bedenk dus heel goed wat je doelgroep wilt weten. Hier zijn meerdere manieren voor: vaststellen van zoektermen, trends en vragen op social media in de gaten houden, in gesprek gaan met je doelgroep, of gewoon logisch nadenken. Voorbeelden van onderwerpen waarover je kunt schrijven, zijn ook je diensten en producten in je aanbod. Een blog is de uitgelezen plek om dieper in te gaan op een dienst. Denk bijvoorbeeld eens aan een artikel over verschillende toepassingen van een WordPress Multisite.
Zorg ervoor dat je regelmatig nieuwe content plaatst, zoals blogartikelen. Zo geef je bezoekers een reden om terug te keren naar je website. Hierbij helpt het om social media te gebruiken om nieuwe artikelen onder de aandacht te brengen.

SEO: Linkprofiel

LinkedIn is er groot mee geworden: het kennen van mensen en hen aanbevelen aan anderen. Dit is in het kort waar het linkprofiel om draait. Als andere websites naar jouw website linken, zien zoekmachines dat. Zij lezen dit als: die website linkt naar deze website, dus zal deze website interessant zijn. En komt die link van een grote website (denk aan Nu.nl of Frankwatching), dan zijn deze links veel waard. Tig links van allerlei startpagina’s geven bij elkaar nog niet eens de waarde van één link vanaf Frankwatching. Belangrijk is ook dat de links relevant zijn. Gaat jouw website over tuinen, dan geven links van kookwebsites weinig waarde (tenzij het gaat over het verbouwen van kruiden in je tuin, bijvoorbeeld).

SEO draait om de bezoeker

Hierboven ben ik kort ingegaan op de drie peilers van SEO: techniek, content en linkprofiel. Belangrijk om te onthouden is dat zoekmachines maar één persoon centraal staat: de gebruiker. Focus bij het verbeteren van je website dan ook op de bezoeker. Bedenk waar hij het beste bij gebaat is: structuur, duidelijkheid en relevante informatie. Pas je dit toe, dan heb je grote kans dat ook zoekmachines hiermee blij zijn en zul je vanzelf hoger in Google terecht komen.

Mocht je naar aanleiding van dit artikel nog vragen hebben over SEO, neem dan contact op, Wij helpen je graag verder.

Blijf op de hoogte!

Geertje Zwarts

Een veelzijdig internet specialist, zo zou je Geertje kunnen typeren. Vanuit haar technische achtergrond blogt ze veel over content marketing en vernuftige technieken.

Meer over Geertje