Hoorde laatst iemand zeggen dat er inmiddels al meer dan twintig definities zijn voor internet marketing. Iets wat door hem werd gezien als signaal voor een mogelijke hypeterm, maar ik zie het juist als bewijs dat er nu vanuit verschillende invalshoeken één idee aan het ontstaan is over het bereiken van online succes.
Strategie, marketing en technologie
Het is al jaren mijn visie dat het succes van internet zich bevindt op het snijvlak van strategie, marketing en technologie. Voor mij bevindt internet marketing zich midden in dit snijvlak. Als experts vanuit verschillende invalshoeken naar iets kijken geeft dat natuurlijk ook verschillende omschrijvingen.
Denken als een uitgever
De omschrijving die ik zelf de beste vind is dat je naar je site moet kijken als een uitgever. En een goede uitgever stemt met een vanuit de strategie gedragen concept de inhoud en de commerciële doelen goed op elkaar af. Zonder hierbij de belangen van de lezer uit het oog te verliezen.
Team met een plan
Het maken en uitvoeren van een content marketing vergt een breed team met een goed plan. Dus zorg voor:
- een concept die past binnen de strategie
- heldere online doelen
- flexibel inzetbare technologie
- regelmatig en aansprekende inhoud.
En je dit alles regelmatig optimaliseert vanuit wat de statistieken je vertellen. Dan is internet marketing voor jou de sleutel tot online succes.