Husqvarna-multisite: 300 dealers, 3 talen, 1 beheeromgeving

Geertje Zwarts
Geplaatst op 27 juli 2017

Voor Husqvarna - ’s wereld grootste producent van tuinmachines en gereedschappen - hebben we voor de afdeling Benelux een zeer uitgebreide multisite ontwikkeld. De multisite bestaat uit 3 netwerken en meer dan 300 subsites. Deze zijn beschikbaar in drie verschillende talen.

Vanuit één beheeromgeving wordt per dealersite doelgericht content geplaatst ten behoeve van de lokale vindbaarheid.

Betere lokale vindbaarheid Husqvarna-dealers

Husqvarna Benelux telt meer dan 300 dealers. Zij fungeren als verkoop- en informatiepunt voor de producten van dit Zweedse merk. De wens van de afdeling Benelux is om alle dealers te voorzien van een eigen (dealer)website met (product)informatie. De informatie moet zijn toegespitst op de regio waar de winkel zich bevindt. Met deze aanpak wil het bedrijf dat hun dealers op lokaal niveau beter vindbaar zijn voor de consument. De consument die Husqvarna voor ogen heeft, bestaat zowel uit professionals als particulieren.

Twee varianten van websites

De multisite-functionaliteit is opgesplitst in twee varianten. Een groot aantal dealers heeft een eigen website (subsite), waar de producten worden getoond. Een ander deel van de dealers zijn voorzien van een kleinere variant-site. Deze bestaat uit één homepage met standaardinformatie, een zogenoemde onepager.

Techniek achter de multisite

Voor het platform van de dealers wordt gebruikt gemaakt van een WordPress multi-multisite. Voor elke taalgroep is binnen één WordPress installatie een netwerk van subsites aangemaakt. Zo heeft elke taalgroep een eigen centrale beheerplek op hun eigen netwerksite waaronder de subsites te vinden zijn. Ondertussen wordt de achterliggende techniek gedeeld.

Momenteel worden alleen Nederland en België bediend. Dit kan eenvoudig uitgebreid worden met een nieuwe multisite voor bijvoorbeeld Luxemburg.

Content gekoppeld aan centraal beheer

Dan nog een mooi handigheidje. Alle websites worden centraal beheerd door Husqvarna zelf. Dankzij op maat gemaakte techniek kunnen alle websites hieraan worden gekoppeld. Dit betekent dat informatiepagina’s, formulieren, banners, promo’s en producten vanuit één beheeromgeving automatisch kunnen worden doorgezet naar de websites van de dealer, waarbij de dealerinformatie automatisch wordt ingevuld.

Zo kan op de dealersite(s) onder andere real-time worden weergegeven wanneer er een nieuw product is toegevoegd aan het assortiment. Of  kan met tonen dat juist een product niet meer voor handen is. Daarnaast kan de lokale dealer natuurlijk zijn eigen specifieke pagina’s aangemaakt krijgen om eigen diensten te tonen.

Regie en SEO vanuit één beheeromgeving

Een (multi-)multisite betekent dat alle websites worden beheerd vanuit één beheeromgeving. Voor ons als contentspecialist kunnen we vanuit die beheeromgeving per dealerwebsite doelgericht content plaatsen. De content richt zich met name op de lokale vindbaarheid van de betreffende dealer. En niet te vergeten: dit kunnen we doen in drie verschillende talen. Hiermee wordt ingezet op de organische vindbaarheid van de subsites - en dus de dealers - op lokaal en regionaal niveau.

Vervolgens meten we met onze monitoringtools op een efficiënte manier de resultaten van onze content strategie. Zo kunnen we zien op welke websites de content goed werkt. Ook kunnen we meten bij welke dealers de vindbaarheid in de zoekmachines toeneemt. Uiteraard passen we de nodige optimalisaties toe als de vindbaarheid van sommige dealers achterblijft.

Blijf op de hoogte!