Hogere conversie met een One Page Website?

Hogere conversie met een One Page Website?

Wouter Dragt
Geplaatst op 17 november 2015

Een one page website (ook wel single page website) is een website die zoals de naam al doet vermoeden uit één pagina bestaat. De pagina bevat alle inhoud van de website en leidt de bezoeker door middel van scrollen (verticaal of soms horizontaal) langs de content.

Het idee van een one page website is ontstaan vanuit het feit dat elke muisklik naar een achterliggende pagina de kans vergroot dat de bezoeker de website verlaat. Uit onderzoek is gebleken dat een one page website leidt tot hogere conversie, doordat er minder stappen tussen de bezoeker en het doel (de conversie) zitten. Daarnaast is met de komst van verschillende social media de trend ontstaan om alle informatie (denk aan een tijdlijn van Facebook, Google Plus of Twitter) op één pagina te presenteren. Hierdoor zijn internet gebruikers gewend geraakt om te scrollen. De traditionele benadering om alle belangrijke informatie boven de welbekende “paginavouw” te plaatsen wordt bij one page websites dan ook losgelaten.

Waarom werkt een One Page Website?

Bezoeker wordt aan de hand genomen

Mensen houden van structuur en sturing bij het voltooien van een taak. Een one page website zorgt voor controle over de richting waarin de bezoeker gestuurd wordt. Het leiden van bezoekers langs de content en het aanbieden van mogelijkheden tot conversie (contactformulier of andere call-to-action vormen) zorgt voor een helder doel van de pagina. Bij een traditionele website vindt de conversie plaats op een achterliggende pagina. Iedere nieuwe pagina die geladen wordt vormt een kans voor de bezoeker om uit te stappen doordat zijn aandacht onderbroken wordt. Bezoekers hebben een hele korte spanningsboog en beslissen ontzettend snel.

the-lean-startup-one-page-webiste
The Lean Startup neemt de bezoeker aan de hand en leidt door middel van een stippelroute met de pijl de bezoeker langs de content.

Aandacht vasthouden

Kenmerkend voor one page websites is het neerzetten van een beleving (user experience) door het gebruik van beeldmateriaal (vaak veel en groot) om een product of dienst goed uit te lichten. Daarnaast worden grote en pakkende koppen ingezet die veel aandacht trekken en blijven hangen bij de bezoeker.

Kenmerkend voor one page websites is het neerzetten van een user experience.

- Wouter

Voor het presenteren van informatie wordt gebruik gemaakt van interactieve visuals, video’s of fotoseries waar je zelf door heen kunt klikken. Dit alles draagt bij aan een betere gebruikservaring, wat resulteert in het langer vasthouden van de aandacht. Dit is een belangrijk aspect van een one page website en draagt bij aan de hogere conversie dan conventionele websites.

one-page-website-mixioapp
De website van mixioapp is een goed voorbeeld van een one page website waarbij de bezoeker zijn aandacht gepakt wordt door grote kopen, beeldmateriaal en video’s.

Toepassen van one page websites

Het inzetten van een one page website kan bij diverse type websites. Zo lenen product-, brochure-, actie- en portfoliowebsites zich uitstekend voor one page websites. De informatie die aangeboden wordt is goed lineair op te zetten en heeft geen verdere verdieping nodig naar achterliggende pagina’s. Wel vergt het opzetten van een one page website veel denkwerk en concessies in het presenteren van informatie.

Wil je een one page website?
Meer informatie over WordPress Multisite

 

De hybride oplossing

In veel gevallen is het opzetten van een one page website niet wenselijk, omdat de activiteiten van het bedrijf zich niet laten samenvatten in één pagina. Een ander belangrijk aspect is het goed gevonden worden in zoekmachines op diverse termen. Hiervoor zijn verschillende pagina’s nodig die speciaal zijn ingericht op deze zoekterm. Een goed alternatief in zulke gevallen is een hybride oplossing waarbij belangrijke pagina’s van bijvoorbeeld een product of dienst bestaan uit de principes van een one page website. Een goed voorbeeld hiervan is de website van Apple. Zij beschrijven elk product zeer fraai en gedetailleerd in een lange pagina. Hierbij staat de beleving van het product centraal en wordt de bezoeker aan de hand genomen door. Veelal informatieve informatie van Apple bevindt zich op achterliggende pagina’s en zijn ondergeschikt aan de producten.

apple-one-page-voorbeeld
De productpagina’s van Apple zijn prachtig en zitten vol met subtiele animaties en effecten die een beleving neer zetten en de aandacht op het product vestigen.

Conclusie

De toepassing een one page website kan voordelen en kansen met zich mee brengen. Voor de bezoeker zorgt het voor een beleving en doeltreffende website. Voor de site eigenaar kan het resulteren in hogere conversie en betere ervaringen.

Blijf op de hoogte!

Wouter Dragt

Als professioneel designer denkt Wouter altijd net een beetje anders om zo tot een verrassend resultaat te komen. De ultieme gebruikerservaring staat bij hem altijd hoog in het vaandel. Daarom gaan zijn blogs over beleving en verleiding van de websitebezoeker.

Meer over Wouter