google-update-website-op-orde

Google Update: wat zijn de gevolgen voor jouw website?

Jill Verhoef
Geplaatst op 4 september 2017

Google wil altijd de beste zoekmachine zijn. Om de beste te zijn en blijven vergt het Google enorm veel inspanning om qua relevante antwoorden het kaf van het koren te scheiden. Daarom voert de zoekmachinegigant regelmatig ingrijpende wijzigingen door die moeten leiden tot de beste zoekresultaten.

Google Update

Wie veel met Google werkt, heeft de laatste maanden o.a. aan de algoritmes gemerkt dat het één en ander is veranderd. Op de vraag aan Google of dat daadwerkelijk zo is, antwoordt Google cryptisch: “We veranderen altijd wel wat!” Bezoekersaantallen op diverse websites gingen plotseling hard achteruit. Ineens leken die websites niet meer te voldoen aan de nieuwe Google-eisen. Waar ligt dat nu aan? Even Googelen…

Breng je huis weer op orde en Google is en blijft je beste vriend.

Minder advertenties

Het zal je niet vreemd in de oren klinken dat Google altijd inzet op relevantie. Des te relevanter een website is voor de zoeker, des te beter je op een vindbare plek komt. Er zijn echter veel websites die veel scheren, maar weinig wol produceren. Affiliatesites bijvoorbeeld. Veel van die sites hebben veel bla bla zonder inhoud en hopen vervolgens dat je hun pot spekt met een doorklik op of consumptie via één van de vele advertenties. De meest recente Google Update genaamd 'Fred' filtert deze websites nu in de resultaten. Als je dus zo’n site hebt met veel advertenties en weinig relevante inhoud, ben je mogelijk aan de beurt.

Meer relevant content

Relevante content dus. Zo’n update van Google is dus meteen goed om kritisch naar je eigen content te kijken. De meest recente Google Update wordt namelijk niet blij van irrelevante content. Daarmee bedoelt Google ten eerste letterlijk de content op je eigen website. Zorg ervoor dat je content relevant is voor de gebruiker. En herschrijf content als de inhoud inmiddels door nieuwe relevantie is ingehaald. Vergeet overigens niet: mobile first. Zorg dat je content goed te lezen is via de smartphone. Klinkt anno nu logisch, maar toch...

Daarnaast doelt Google ook op content die meer als advertentie wordt gezien en bijna niet te onderscheiden is van echte content. Denk aan advertorials. Websites die in verhouding uit veel advertorials bestaan, beoordeelt Google als té commercieel en té weinig relevant. Zeker als een backlink ook nog eens naar de commerciële partij leidt. Zorg er dus vooral voor dat je website doet wat het moet doen. Richt je website dusdanig in dat de informatie die je deelt, relevant is en dat dit het antwoord is op de vraag van de zoeker.

Kwalitatieve backlinks

Als je toch aan de slag gaat met je content, controleer dan meteen je backlinks. Sinds de Google Update analyseert Google ook of je backlinks wel relevant genoeg zijn. De boodschap van Google aan jou is simpel: zorg dat de backlinks op je website relevant zijn, relevante woorden bevatten (dus niet: klik hier!) en echt een meerwaarde bieden op jouw eigen verhaal en informatie. Is dat op jouw website het geval, dan heb je weinig te vrezen. Zo niet, wees dan kritisch op de backlinks. Pas ze aan (volgens de no/do follow regels van Google) of verwijder ze desnoods helemaal.

Content opschonen

De Google Update is dus vooral een schoonmaakactie om het huis op orde te maken. De goede dingen behouden een plek in huis. Sommige onderwerpen krijgen misschien een ander vindbaar plekje, maar het mag er zijn. De ongewenste troep en reclamefolders mogen de deur uit. Breng je huis weer op orde en Google is en blijft je beste vriend.

Quickscan

Heb je hulp nodig met het op orde brengen van je content? Of wil jij weten hoe je beter online vindbaar wordt? Vraag dan nu onze kosteloze quickscan aan. De quickscan geeft je inzicht in de mogelijkheden hoe je jouw online bedrijfsdoelen kunt realiseren.

Blijf op de hoogte!