Google Shopping, een must voor webshops

Jill Verhoef
Geplaatst op 17 juni 2019

Het lijkt tegenwoordig alsof iedereen een webshop heeft; De buurman verkoopt potjes ambachtelijke honing via z’n site, je schoonmoeder heeft een lucratieve handel in brocante meubels via Marktplaats en elk van je vriendinnen heeft een shopje ‘on the side’. Leuk, maar hoe maak je nog onderscheid? Wij weten het, met gemak! Google Shopping is één van de mogelijkheden om het voor jouw klanten een stuk makkelijk te maken bij jouw inkopen te doen. Hoe? We laten het je zien.

Wat is Google Shopping?

Google Shopping kun je zien als een uitbreiding op Google Ads. Wanneer je op Google zoekt naar een product zie je dankzij Google Shopping bovenaan de pagina ineens een rij gesponsorde producten van allerlei webshops. Geen tekstuele advertenties dus, maar links met foto, beschrijving én prijs. Je kunt direct starten met winkelen.

Shopping resultaten Google Ads

Google Shopping resultaten staan niet alleen in de normale zoekmachine resultaten, er is zelfs een tabblad in Google waar je enkel op producten kunt zoeken. Dit tabblad geeft een beter overzicht, waardoor je gemakkelijk de producten met elkaar kunt vergelijken, onder andere op prijs inclusief verzendkosten. Zo heb je een goed overzicht van het prijsverschil per webshop.

Waarom je met Google Shopping onderscheid maakt

Voor bijna elke productcategorie zijn er tientallen, zo niet honderden webshops. Gebruikers zien door de bomen het bos niet meer en daarom moet je jezelf onderscheiden. Mocht je nu denken: ‘hoe gaat adverteren bij de grootste zoekmachine op aarde daarbij helpen?’ Simpel, voor jouw missie om het jouw klanten zo makkelijk mogelijk te maken is Google Shopping simpelweg onmisbaar. Vergis je bovendien niet: er zijn veel partijen die nog geen gebruik maken van alle opties die het platform biedt.

Er zijn veel partijen die nog geen gebruik maken van alle opties die Google Shopping biedt.

Daarom is het belangrijk om de eenhoorn bij de hoorns te vatten en met Google Shopping een grote voorsprong op jouw concurrentie te maken. Want als je niet de eerste bent, ben je in de wereld van de webshops al direct de laatste; daarom moet je divers denken en alle mogelijkheden aangrijpen om het voor gebruikers wel héél makkelijk te maken om bij jou te bestellen.

Maar, zoals altijd, het is makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom helpen we je graag.

Hoe een Google Shopping Campagne in te richten

Laten we gelijk beginnen:

  • Maak een productfeed aan: Dit is de informatie over de producten die je aanbiedt. Zorg dat de informatie kwalitatief goed en vooral volledig is, want anders word je feed geweigerd.Gebruik Google
  • Merchant Center: Je kan jouw productfeeds via dit platform uploaden naar Google, je controleert hier ook alle gegevens. Koppel het Google Merchant Center aan jouw Google Ads account.
  • Maak een campagne aan in Google Ads: Wanneer je Google Merchant-account is gekoppeld aan Google Ads kun je beginnen met het inrichten van een campagne.

Na het inrichten van de campagne is het erg belangrijk om de campagne te optimaliseren, we geven je wat tips.

Tips voor het optimaliseren van een Shopping-feed

We geven je graag een kleine greep uit de talloze mogelijkheden om jouw shopping-feed te optimaliseren. Benieuwd naar alle mogelijkheden? We helpen je graag een handje.

  • Evalueer de prestaties van de producten en pas zonodig de Cost-per-click (CPC) aan om optimaal mee te blijven dingen naar de beste posities
  • Splits categorieën goed uit, zodat je de mogelijkheid creëert om te optimaliseren op losse producten
  • Voeg uitsluitingszoekwoorden toe. Het is niet mogelijk om zoekwoorden toe te voegen, maar wel om aan te geven op welke termen een product niet gevonden mag worden
  • Optimaliseer je productfeed en titels van producten. Voeg zoveel mogelijk informatie toe over je producten en voeg ook het zoekwoord toe in je titelbeschrijving
  • Zorg dat je opvalt door onderscheidende afbeeldingen te tonen.

De kosten van Google Shopping

Google berekent dynamisch de kosten die je kwijt bent aan Google Shopping, maar gelukkig kun je daarop nogal wat invloed uitoefenen. Zo stel je gemakkelijk een dagelijks budget en de maximale kosten per klik (CPC) in. Afhankelijk van deze instellingen ding je samen met je concurrenten bij elke zoekopdracht mee in het veilingsysteem van Google Shopping. Heb je maar een beperkt budget? Dan ga je maar in een gedeelte van alle zoekopdrachten mee in de veiling.

Maar niet alleen de advertentie zelf bepaalt de kosten, ook jouw website en feed tellen mee. Want heeft jouw website en feed een goede kwaliteitsscore van Google? Dan betaal je minder voor je advertenties. Dus zorg dat je webshop altijd goed in orde en is (of laat ons daarbij helpen).

Simpel gezegd: zoekt iemand op ‘unicorn’ en heb jij een hogere maximum CPC en betere kwaliteitsscore dan jouw concurrent? Dan wordt jouw advertentie getoond.

Daarom Google Shopping

Zoals je ziet biedt Google Shopping vele voordelen. Ten eerste worden advertenties visueel getoond en kunnen mogelijke klanten jouw producten bijna voelen, waardoor deze manier van adverteren ideaal is voor webshops. Daarnaast kun je jouw advertenties makkelijk afstemmen op verschillende productcategorieën binnen jouw webshop zodat je altijd gevonden wordt. Ook worden er onder de Google Shopping-advertenties natuurlijk altijd organische zoekresultaten getoond en wanneer jouw webshop ook daar een goede indruk maakt maak je dubbel kans op die volgende deal.

Bij Internetbureau Max weten we alles over Google en Google Shopping en helpen we je graag om de volgende stap te maken. Neem contact op met Jill voor meer informatie.

Blijf op de hoogte!