Google Places omzetten naar lokale Google+ pagina

Melanie Borreman
Geplaatst op 12 februari 2014

Lokale bedrijfsvermeldingVolgens Google is 1 op de 5 zoekopdrachten gerelateerd aan een locatie. Het is dus belangrijk dat jouw Google bedrijfsvermelding goed te vinden is op Google.nl en in Google Maps. Er is echter veel onduidelijkheid over Google Places, Google+ lokaal of heet het Google Zakelijk? We bedoelen in ieder geval hetzelfde: de lokale bedrijfsvermelding in Google waarbij lokale resultaten worden weergeven.

 

Resultaten in Google Maps worden tegenwoordig ook getoond zonder geo-toevoeging. Voorheen was dit een voorwaarde en moest een plaatsnaam achter je zoekopdracht staan.

- Melanie

Eerste Hulp Bij Google Places

Om goed te scoren in de lokale resultaten is het zaak dat je een geverifieerde Google Places pagina hebt. Alleen is Google bezig dit te vervangen door Google+ lokaal. Heb je geen problemen met je huidige vermelding, dan is er niets aan de hand. Maar als er iets ‘mis’ is met je vermelding, je dubbel vermeld bent, inloggegevens kwijt zijn of er iets anders bijzonders aan de hand is met je Google Places pagina, dan wordt het een ander verhaal. Je moet dan namelijk op zoek naar een pagina waar je melding kunt maken van je probleem. De meeste kans om dit zonder foutmeldingen te doen, heb je op de pagina ‘manieren om mijn bedrijfsvermelding te corrigeren’.

Google Places omzetten naar Google+ lokaal

indexZoals gezegd werkt Google aan wijzigingen rondom Google Places. Sommige accounts hebben al een aangepast dashboard. Kijk links bovenaan de pagina, zie je daar ‘Places Zakelijk’ staan, dan heb je het nieuwe dashboard.
Google+-lokaal.png.pagespeed.ce.CldNpbX1SkAls je het nieuwe dashboard ziet, kun je je Google Places relatief eenvoudig omzetten naar Google+ lokaal. Dit gaat het eenvoudigst als je bent ingelogd met een e-mailadres waarmee je al een persoonlijk Google+ profiel hebt.
Je kiest vervolgens voor ‘nu starten’ en je Google Places pagina wordt omgezet naar een Google+ lokale pagina. Als je dit al gedaan hebt, of je hebt in eerste instantie al een lokale Google+ pagina aangemaakt, dan staat er ‘openen’ op de button.

Als je nog het oude Google Places dashboard hebt (te herkennen aan het kleurige Google Places logo links bovenin je dashboard) dan kun je het beste wachten totdat je het nieuwe dashboard wel ziet, hier hoef je niets voor te doen.

Advies nodig bij online marketing?
Meer informatie

Nieuwe lokale bedrijfsvermelding aanvragen

Heb je nog geen lokale bedrijfsvermelding? Dan raden we je aan om meteen een lokale Google+ pagina aan te maken. Hier lees je hoe je een lokale Google+ pagina aanmaakt. Belangrijk is dat je de categorie ‘lokale onderneming of plaats’ kiest, want op dit moment is het niet mogelijk om een categorie van een Google+ pagina te wijzigen. Als je kiest voor een andere categorie dan ‘lokale onderneming of plaats’ wordt je niet getoond in Google Maps.

Heb je in het verleden al een Google+ bedrijvenpagina aangemaakt en gekozen voor de categorie ‘bedrijf, instituut of organisatie’? Dan zit je nu waarschijnlijk met 2 Google+ pagina’s: één lokale en een gewone Google+ pagina. Ik ben benieuwd of er nog een eenvoudige manier komt om deze 2 pagina’s samen te voegen, die is er (nog) niet. Al met al is het hele traject behoorlijk onduidelijk. Alhoewel wij na onze verhuizing keurig gebeld werden vanuit Google Places of dit juist was, krijgen we maar moeilijk contact als er problemen zijn met de lokale pagina.

Professionele hulp nodig met je Google Places pagina? Neem dan contact met ons op!

Blijf op de hoogte!