Google Adwords Express

Melanie Borreman
Geplaatst op 10 juni 2018

Dat er voor advertenties steeds meer ruimte komt in de zoekmachine is duidelijk. Google verdient geld door advertentieruimte te verkopen. Maar om die ruimte te vullen zijn adverteerders nodig. Des te meer adverteerders, des te meer concurrentie en dat is uiteindelijk gunstig voor de portemonnee van Google. Door de komst van Google Express is adverteren gemakkelijker geworden. Maar is dit ook verstandig?

Mijn advies is dan ook om altijd te adverteren in Adwords en niet in Adwords Express, hoe klein je advertentiegebied of budget ook is.

Versimpeling van Adwords

Iedere ondernemer kent de couponacties van Google. Advertentietegoeden van € 50, – en later € 75, – bleken niet voldoende om de drempel voor ondernemers tot Adwords te verlagen.  Adwords Express werd gelanceerd als de gemakkelijke methode om zelf als ondernemer te kunnen adverteren. Je kunt al enige tijd gebruik maken van deze manier van adverteren, maar sinds enkele weken voert Google hiervoor actief campagne.

Adwords Express opstarten is inderdaad gemakkelijk. De stappen zijn als volgt:

  • Invullen van je bedrijfsgegevens.
  • Selecteren van de doelgroep: bedrijfscategorie opgeven en bepalen van het advertentiegebied (vanaf 25 tot 65 km buiten je vestigingsplaats).
  • Aanmaken van de advertentie.
  • Instellen van het budget.

Als adverteerder heb je de mogelijkheid om te bepalen of de bezoeker naar je eigen website doorverwezen wordt of naar je Google Places account. Je kunt met Adwords Express dus adverteren zonder een website. Kortom, binnen een paar klikken kun je adverteren.

AdWords Express … en dan?

Google bepaalt zelf op basis van de ingevulde categorie bij welke zoekwoorden je advertentie verschijnt. Laat Google dan je advertentie zien bij verkeerde zoekwoorden? Nee, maar je kunt geen invloed uitoefenen op de zoekwoorden die Google standaard gekoppeld heeft aan de bedrijfscategorie.

Als adverteerder betaal je voor iedere klik. Maar niet iedere bezoeker heeft dezelfde interesse in je bedrijf. Je wilt dan ook een selectie kunnen maken tussen de bezoekers waar je wel en niet voor wilt betalen.

AdWords ExpressEen voorbeeld:
Als eetcafé gevestigd in Apeldoorn wil je adverteren. Via Adwords Express kun je aangeven dat je in Apeldoorn (tot 25 km buiten Apeldoorn) wil adverteren. Je bedrijf past in de categorie restaurants.

Wil jij dan adverteren op woorden als chinees restaurant? Of het woord restaurant? Mensen die zoeken op Chinees restaurant kun je niet bedienen en adverteren op het algemene woord restaurant is kostbaar. Misschien ben je juist wel bereid om meer te betalen als men zoekt op eetcafé Apeldoorn. Via Adwords Express is het niet mogelijk om dit onderscheid te maken. Ook kun je geen verschillende biedingen instellen voor de zoekwoorden. Al met al zal Adwords Express veel geld kosten en is het de vraag of je de investering terug krijgt.

AdWords of AdWords Express?

Wat kun je als bedrijf uiteindelijk het beste doen als je wilt adverteren? Adverteren via Adwords Express of via de reguliere Adwords? Mijn advies? Gebruik geen Adwords Express, hoe klein je advertentiegebied of budget ook is. Je schiet dan met hagel terwijl je ook met scherp kunt schieten.

Adverteren met AdWords?
Infromatie aanvragen

Je kunt je marketingbudget slechts eenmaal uitgeven. Zorg er dan voor dat je daarmee het maximale bereikt. Ga zelf aan de slag of nog beter, laat een Adwords expert ervoor zorgen dat je met je bedrijf geld verdient door te adverteren in de zoekmachine.

Blijf op de hoogte!