Google Ad Grants, gratis en voor (n)iets

Gratis een maandelijks budget van maximaal $ 10.000 om te adverteren via Google. Wanneer je een non-profit bent en aan bepaalde voorwaarden voldoet kun je via Google Ad Grants adverteren in de zoekmachine. Is dat dan gratis en voor niets? Niet helemaal. Wil je ervoor in aanmerking komen dan is het belangrijk dat jouw organisatie voldoet aan de voorwaarden, die overigens recent zijn aangescherpt. Werk voor een Google Ads specialist! Angelique zocht de nieuwe regels voor je uit.

Wat is Google Ad Grants

Adverteren op Google is in principe voor iedereen toegankelijk met Google Ads (voorheen Adwords), waarbij je kunt adverteren met tekstadvertenties, displayadvertenties en webshop artikelen. Speciaal voor non-profit organisaties biedt Google Ad Grants. Het Ad Grants programma is erop gericht om non-profit organisaties die de wereld aan het veranderen zijn, te ondersteunen.

Wanneer je voldoet aan de voorwaarden voor een account, dan zijn de voordelen ervan niet mis: je krijgt een advertentiebudget van $ 10.000 en dit mag je allemaal spenderen om jouw boodschap (en organisatie) onder de mensen te krijgen. Zo wil Google goede doelen helpen om extra bereik te realiseren en verkeer naar hun website te genereren. Je mag dit zelfs gebruiken om op je eigen bedrijfsnaam te adverteren!

Zo’n Ad Grants account is echter niet zomaar voor iedereen. Je moet namelijk voldoen aan een aantal voorwaarden.

Voorwaarden Google Ad Grants account aanvragen

Is het doel van jouw organisatie om flink wat centen binnen te harken? Dan is Google Ad Grants niet voor jou. Ben je een non-profit? Dan kun je je direct aanmelden voor Google Non-profitorganisaties. Google verifieert namelijk eerst of de organisatie daadwerkelijk een non-profit of non-governmental organisatie met ANBI- of SBBI-status is. Als je deze goedkeuring hebt gekregen, dan kun je een Google Ad Grants account aanvragen. Lees de ‘How to apply’ handleiding van Google voor de details.

Maar niet alle organisaties met een ANBI- of SBBI-status krijgen zomaar $ 10.000 budget van Google. Je komt in aanmerking zodra jouw organisatie:

  • Een non-profit of non-governmental organisatie met ANBI- of SBBI-status heeft en een van onderstaande eisen:
  • Een stichting of vereniging is die activiteiten organiseert voor een goed doel;
  • Een kerkgenootschap of andere religieuze organisatie is;
  • Geen overheidsinstelling, ziekenhuis, gezondheids organisatie of onderwijsinstelling is;
  • Een goed werkende website heeft die aan de eisen voldoet en door Google is goedgekeurd.

Google Ad Grants advertenties

Voldoe je aan deze voorwaarden en is jouw account goedgekeurd? Dan kun je direct starten met adverteren. Echter, ook aan de advertenties hangen wat regels. Zo kun je alleen adverteren met tekstadvertenties en kun je dus geen afbeeldingen of video gebruiken. Daarnaast moeten alle campagnes getarget zijn en is het maximum CPC-bod (de kosten per klik) vastgesteld op 2 dollar. Je kunt dus in veel gevallen niet bovenaan in Google adverteren en geen gebruik maken van het display netwerk.

Nieuwe Ad Grants regels in 2018

Dan zijn er ook nog enkele nieuwe regels omtrent de Google Ad Grants. Deze maken het geheel strenger, maar kwalitatief wel aantrekkelijker. De nieuwe regels zijn als volgt:

  • Je moet iedere maand een minimale CTR (klikfrequentie) van 5% halen op accountniveau;
  • Zoekwoorden moeten een minimale kwaliteitsscore van 3/10 halen en mogen niet meer ‘te breed’ zijn. Ook ‘enkele’ zoekwoorden zijn niet meer toegestaan (er zijn nu dus minimaal twee woorden per zoekopdracht nodig);
  • Je moet minimaal twee actieve advertentiegroepen per campagne hebben;
  • Per advertentiegroep minimaal twee advertenties en sitelinks.

Voor- en nadelen strengere regels

Wanneer je niet voldoet aan één van deze regels kan het maar zo zijn dat jouw account wordt bevroren en dat je uiteindelijk je Ad Grants-status verliest.

Zo lijken nadelen van de nieuwe regels misschien groot. En het klopt ook dat je door de nieuwe regels minder ruimte hebt voor branding, maar wanneer je jouw focus verlegt van een groot en breed bereik naar de kwaliteit van je klikken en conversies, dan helpen de nieuwe regels je juist om je doelgroep beter te bereiken. En dat is heel goed, want het zijn uiteindelijk de kwalitatieve klikken die van grotere toegevoegde waarde zullen zijn!

De nieuwe regels zijn dus even wennen, maar leveren je op de lange termijn beter publiek op. Zoals altijd helpt Internetbureau Max je graag met jouw online marketing, ook met Google Ad Grants.

Wil jij meer uit je Ad Grants account halen of wil je een Grants account aanvragen? Neem dan contact met ons op door onderstaand formulier in te vullen. Wij informeren en adviseren je graag over de mogelijkheden.