Doelen instellen in Google Analytics, hoe doe je dat?

Met behulp van Google Analytics kan je gemakkelijk bijhouden hoeveel bezoekers er over gaan tot conversie.

Google Analytics conversie

Conversie

Conversie betekend een actie die aangeeft dat een doel is bereikt. Dit kunnen vele acties zijn, maar voorbeelden zijn bijvoorbeeld het inschrijven van een nieuwsbrief, informatie aanvraag, het aanklikken van een telefoonnummer of een offerte aanvraag.)
Om deze handelingen goed te kunnen meten moeten deze doelen ingesteld worden. In dit blog leg ik uit hoe je dit het beste kan doen.

Start nooit zonder plan

Google Analytics meten

test test test

Om te weten wat je wilt meten is het verstandig om een plan te maken van handelingen die belangrijk zijn om jouw doelen te bereiken. Denk aan:

  • Wat zijn de doelen van je website?
  • Maak onderscheid tussen micro en macro doelen. Een micro doel is de stap die vooraf gaat aan het uiteindelijke doel. Bijvoorbeeld, de bezoeker komt op de pagina offerte aanvragen, typt niet zijn gegevens in maar verstuurt het niet. Dan heeft de bezoeker een micro conversie gedaan, maar is niet over gegaan tot een macro conversie.
  • Welke interacties vinden er plaats? Wordt er bijvoorbeeld geklikt op een ‘Call to action’ (een knop/ link die uitnodigt tot contact opnemen).

Mijn doelen zijn duidelijk, en nu?

Zorg dat je een bezoeker bedankt voor het voltooien van het doel. Dit kan met een melding na de actie, of een bedankpagina. Een bedankpagina maakt het mogelijk om zonder technische benodigdheden een doel te kunnen meten.

Instellen van je doelen in Google Analytics

1. Ga naar beheer
2. In het kopje weergave staat het item doelen ( met icoon vlaggetje)
3. Klik deze aan, dan kom je het werkveld van de doelen.
4. Via de rode (+nieuw doel) knop kan je een doel in je lijstje zetten

Google Analytics doelen

5. Type een duidelijke beschrijving bij doelbeschrijving -> naamGoogle Analytics doel beschrijven

6. Doel/ID kan je op standaard laten staan.
7. vul in welk type doel je instelt.
8. En klik op doorgaan

Er zijn verschillende type doelen, hieronder zal ik ze stuk voor stuk toelichten. Zodat duidelijk word wanneer je welk type gebruikt.

  • Doeltype: bestemming

Voor wie interessant:

Inzicht in aanvragen, offertes, formulieren, nieuwsbrief etc.

Instellen:

Bv: Laat ‘gelijk aan’ staan en vul de URL in van je bedank pagina.

Waarde (kan je invullen door een geld waarde toe te kennen aan een handeling zonder transactie. Via deze weg kan je meten hoeveel waarde een handeling aanlevert.)

  • Doeltype: Duur

Voor wie interessant:

Bijvoorbeeld Bouncepercentage meten voor blogger

Met een blog trek je veel verkeer direct naar een pagina. Als de bezoeker daarna weg klikt word in Google Analytics genoteerd dat iemand direct vertrokken is. Wat een hoog bouncepercentage oplevert, maar dit is geen reëel beeld. Een bezoeker heeft misschien wel uitgebreid je blog gelezen, dus is eigenlijk geen bounce.

Instellen:

Voorbeeld: Vul in bij doeldetails: groter dan en zet de tijd op 2 minuten

Hiermee kan je zien wie jouw pagina langer dan 2 minuten bezoeken.

  • Doeltype: Pagina/schermen per sessie

Voor wie interessant:

Bijvoorbeeld voor ecommerce sites.

Als het bijvoorbeeld minimaal 3 pagina’s kost om tot transactie te komen, dan kan je hiermee alleen bezoekers bekijken die meer dan 3 pagina’s hebben bezocht.

Instellen:

Pagina’s/ schermen per sessie: Groter dan, 3

  • Doeltype: Gebeurtenis

Voor wie interessant:

Dit is een meer ingewikkelde instelling.

Deze meting is handig als je bijvoorbeeld een micro doel wilt instellen. Een handeling die niet als standaard doelmeting opgegeven staat, maar voor jou wel handig om bij te houden.

Instellen:

Om deze in te stellen, moet je weten wat je als paginabron code hebt staan.

Vul hiermee de categorie, actie en label in.
-> Als je doelen zijn geïnstalleerd, kan je ze altijd nog aan of uit zetten bij veranderingen via de opname button.Google Analytics doelen aan en uitzetten

Analytics doelen importeren in Google AdWords

Voor de mensen die Google AdWords gebruiken is er de mogelijkheid om de ingestelde doelen in Google Analytics te importeren in Google AdWords. Hierdoor kunnen ingestelde doelen als conversies toegerekend worden aan AdWords campagnes en zoekwoorden. Op die manier worden er dus niet alleen transacties/bestellingen als conversies gerekend binnen AdWords, maar bijvoorbeeld ook aanmeldingen van nieuwe klanten en nieuwsbrief inschrijvers.

Google Analytics doelen importeren in AdWords

Conclusie

Zorg dat je goed weet wat je wilt meten en ga aan de slag. Zorg dat je weet of je doelen behaald worden en via welke weg. Zodat je altijd gericht je website kan optimaliseren.

Als er nog onduidelijkheden zijn, dan helpen we je graag. Neem vrijblijvend contact met ons op.

Blijf op de hoogte!