In één oogopslag overzicht in je Google Analytics

Melanie Borreman
Geplaatst op 14 oktober 2015

Wirwar aan informatie

Is voor jou Google Analytics ook zo’n wirwar aan informatie? En vindt je het moeilijk te bepalen wat nou relevant is of waar je te veel informatie krijgt om nog te snappen wat het betekend? In dit blog leg ik uit hoe je in één oog opslag overzicht krijgt over wat zich afspeelt op je website.

Creëer een Dashboard

Door een eigen Dashboard te maken, zal je in een oog opslag kunnen zien wat er gaande is op je website.

Voordat je deze kan creëren, is het handig om een duidelijk plan te hebben wat je precies wilt weten. Welke punten zijn voor jou belangrijk en hoe kom jij aan het juiste overzicht? Dit doe je door jezelf de volgende vragen te stellen:

  • Wat is het doel van mijn website?
  • Welke stappen leiden tot dit doel?
  • En hoe hou ik controle over deze doelen?

De reden dat je deze vragen stelt is omdat je namelijk totaal andere gegevens nodig hebt in je overzicht wanneer je leads wilt genereren, dan wanneer je alleen producten verkoopt via je website.

Je kan dus verschillende Dashboards voor verschillende doelen maken. Hieronder staan een drietal voorbeelden:

• Leads genereren:
(Zoals bijvoorbeeld: inschrijvingen of offertes aanvragen):
Dit overzicht brengt de conversiegegevens van je website in kaart. Deze rapportage werkt alleen wanneer er Google Analytics doelen zijn ingesteld.( dit zal ik nader toelichten in mijn volgende blog)

Leads Dashboard

Blog:
Een handig overzicht voor blogs, dat laat zien wat de meest gelezen artikelen zijn, komen bezoekers terug voor meer?, welke zoekwoorden gebruikt werden, hoe vaak artikelen gedeeld werden via social media etc.

Blog Dashboard

Webshop:
De kosten, opbrengsten en transacties; de belangrijkste webshop gegevens in één overzicht. Dit dashboard vereist de E-commerce module van Google Analytics.

Na de inrichting van je dashboard kun je het laten exporteren naar PDF of automatisch per e-mail laten versturen.

Salesdashboard

Mijn plan is duidelijk, en nu?

Zodra je je plan duidelijk hebt, kun je aan de slag!
Het is niet moeilijk om een Dashboard te creëren als je de volgende stappen doorloopt:

1.   Ga naar rapportages. ( bovenin je scherm)

Google Analytics rapportage

2.  Als voor jou bijvoorbeeld het aantal bezoeken interessant is, dan kan je via menu-item: Doelgroepen – Overzicht het bezoekersrapport bekijken.

3.   Klik dan boven in je scherm op ‘toevoegen aan dashboard’

Google Analytics Doelgroepoverzicht

4.   Voeg een titel toe die voor jou duidelijk is en bepaal of je het in een tijdlijn, tabel of staaf/cirkel diagram wilt hebben

5.   En je eerste onderwerpsblok ( widget) is gemaakt!

Je kan maximaal 12 onderwerpsblokken (widgets) plaatsten in één dashboard overzicht. Maar niet getreurd, want heb je er één vol en wil je meer? Dan creëer je zo weer een 2e dashboard! (Via links bovenin bij je Dashboards: Nieuw Dashboard toevoegen)

Liever via Dashboards aan de slag?

Ook kan je direct via het Dashboard je widgets toevoegen, maar daar heb je wel iets meer ervaring en kennis van Analytics voor nodig om dit goed te kunnen doen. Hieronder een korte uitleg:

1.   Klik in het dashboard op ‘widget toevoegen’
2.   Kies: statistiek, cirkel- of staafdiagram, tijdlijn, plattegrond of tabel.
3.   Kies welke statistieken je in de widget terug wilt zien en op welke wijze ze gegroepeerd moeten worden. Bijvoorbeeld bezoeken, opgesplitst naar de herkomst van verkeer (bron/medium)
4.   Geef een passende naam. (je kan hier zelfs een verwijzing maken naar een specifiek rapport; door het toevoegen van een verwijzende URL)
5.   Kies ‘opslaan’ en de widget wordt aan het dashboard toegevoegd.

Meer weten?

Wil je meer informatie over Google Analytics? Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie.

Blijf op de hoogte!