Bloggen met Beeld bereikt Beter

Geertje Zwarts
Geplaatst op 19 december 2014

Bij een blog denk je als eerste aan tekst. Maar hoe lang nog? Want steeds meer bloggers vullen hun tekst aan met andere typen content. De twee meest voorkomende vormen daarvan zijn infographics en video. Logisch, want visuele content grijpt de aandacht van bezoekers. Niet voor niets hoor je al decennialang, dus ook al vóór internet: a picture tells a thousand words!

Het is heel slim om je blog aan te vullen met infographics en video. Want de cijfers liegen er niet om. Onderzoekt van digital agency Zabisco wijst uit dat artikelen met afbeeldingen 94% vaker bekeken worden dan artikelen zonder afbeeldingen. En onder artikelen mag u ook blogs scharen. 40% van de mensen reageert beter op visuele informatie dan op tekst. Deze cijfers pleiten ervoor om afbeeldingen, zoals infographics, op te nemen in uw blogs. Een infographic is een grafische weergave van informatie in de vorm van grafieken, diagrammen of stripachtige illustraties. Blijkbaar hebben die een onweerstaanbare aantrekkingskracht op uw lezers.

Klikken op kijken

En de video’s dan? Zet u schrap voor nog meer overtuigende cijfers. Artikelen met video’s ontvangen drie keer meer inkomende links dan artikelen die alleen uit tekst bestaan. Het bewijs is er: slechts een maand na de introductie van Facebook Timeline voor bedrijven, was er bij foto’s en video’s 65% meer engagement. En uit onderzoek blijkt dat 62% van de respondenten video gebruikt in hun content marketing. 75% van de smartphone gebruikers bekijkt video’s op hun telefoon en 26% van hen bekijkt ten minste één keer per dag een video.

De functie van tekst: context

Dit zijn de cijfers, maar wat is de beléving van andere zaken dan tekst in uw blog? Een video kan heel snel een kernboodschap overtuigend overbrengen. En een infographic leent zich er goed voor om ingewikkelde materie overzichtelijk te rangschikken en hapklaar aan de lezer te presenteren. Kortom, voeg je infographics en video aan je blogs toe, dan hoef je minder in tekst uit te leggen. Toch kunnen we niet helemaal zonder tekst. Want tekst heeft een functie om context aan te brengen. Zeg maar, het cement tussen de stenen. Zonder tekst valt een video, maar vooral een infographic, doelloos weg in het luchtledige. Met tekst in uw blog kunt u uitleggen waaróm u de aanvullende elementen heeft toegevoegd.

Is u iets opgevallen? Deze blog doet het zonder video en infographics. En toch heb ik u vastgehouden tot dit moment! Het is dus altijd een keuze, niks moet, alles mag. Probeer het uit en laat Google Analytics het genadeloze bezoekbewijs leveren.

Blijf op de hoogte!