Kies de beste versie van je website met een A/B test

Bij een A/B test (soms split testen genoemd) worden twee versies van dezelfde webpagina vergeleken om te kijken welke beter presteert. Je vergelijkt de twee versies door ze tegelijk aan te zetten en je bezoekers van je website op te splitsen. De bezoekers zullen dan één van beide versies te zien krijgen. De versie die de beste conversie heeft is  duidelijk de aantrekkelijkere versie om te gebruiken voor je website.

Wat wil je testen?

Bijna alles dat je bezoeker beïnvloed op de site kan A/B  getest worden. Wat je precies wilt testen is natuurlijk afhankelijk van het doel van je website. Een e-commerce website zal liever zijn verkoop willen optimaliseren, terwijl een website gericht op media en nieuwsbrieven liever contactgegevens of aanmeldingen genereert. In dit laatste geval is de doelstelling van deze test bijvoorbeeld om er achter te komen wat bezoekers tegenhoudt om zich aan te melden voor de nieuwsbrief. Issues kunnen zijn:

  • Is de website niet overtuigend genoeg?
  • Het aanmeld formulier te lang om in te vullen?
  • Zijn bezoekers bezorgd over privacy?

Dit soort vragen kunnen  beantwoord worden door een A/B test. Maar hoe doe je dat?

Trek een plan

Het is belangrijk om vooraf gaande aan de test een plan te trekken, stel jezelf een aantal vragen om duidelijk te krijgen hoe je de A/B test wilt aanpakken. Hiervoor kun je het volgende stappenplan volgen.

1. Observeer: Begrijp je bezoekersgedrag met gebruik van Google Analytics en alle andere analyticstools die je gebruikt voor je website.
2. Stel jezelf de vraag:: “waarom bijvoorbeeld de bounce rate van je website hoger is dan standaard?”
3. Formuleer een hypothese: bv: “Als je meer links in de footer toe zou voegen, zal dit de bounce rate verlagen”.
4. Stel vooraf vast hoelang je nodig hebt voor een conclusie: Dit kun je doen met behulp van de A/B Test Duration Calculator.
5. Test je hypothese: Als je een site variant hebt ontwikkeld met meer links in de footer ( versie B) en deze test met de originele site dan kan je zien of dit inderdaad de bouncerate vermindert.
6. Analyseer data en trek conclusies: Als de versie met de links in de footer inderdaad minder bouncers heeft, dan kun je concluderen dat je hypothese klopt, zo niet ga terug naar stap 3 en stel een nieuwe hypothese.
7. Rapporteer resultaten naar ieder betreffend persoon: Stel anderen op afdeling Marketing, IT verdere personen van belang binnen het bedrijf op de hoogte van het resultaat.

Hoe gaat dit in z’n werk?

A/B testWat ga je testen? Met Google Analytics kan je via segmentatie de 2 versies van elkaar scheiden. Op deze manier kan je direct beide versies met elkaar vergelijken. Meestal is het goed om het effect van kleine wijzigingen te bestuderen, omdat je dan zeker weet dat de wijziging een bepaald effect heeft. Bijvoorbeeld de kleur van een button. Zou je de hele pagina op verschillende punten aanpassen, dat weet je niet niet goed welk element verantwoordelijk is voor verschillend gedrag van bezoekers.

Er is van alles te testen, maar wat o.a. vaak bekeken word is:

  • Call to action’s (bijvoorbeeld de button’s) woordgebruik, afmetingen, kleurgebruik en plaatsing
  • Koptitel of product omschrijving
  • Formulieren lengte en type velden,
  • Lay out en stijl van de website,
  • Product prijsopbouw en promotionele aanbiedingen,
  • Afbeeldingen op bestemmings- en product pagina’s,
  • Hoeveelheid tekst op de pagina (kort vs. lang).

De hoeveelheid tijd die een test nodig heeft om betrouwbaar te zijn, hangt af van verschillende factoren zoals conversie en hoeveelheid verkeer die op je website komt. Zodra je genoeg data hebt kunnen verzamelen (genoeg om stastiek mee te bedrijven, toch wel enkele honderden resultaten) kun je tot een juiste conclusie komen.

Run het experiment alleen zo lang het nodig is.

Zodra duidelijk is voor welke versie je wilt gaan, is het belangrijk om alle test scripts en verwisselde URL’s  uit de website zo snel mogelijk te verwijderen.

Vragen?

Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie

Blijf op de hoogte!