Webredactie: aan de slag!

Webredactie: aan de slag!

Geertje Zwarts
Geplaatst op 3 januari 2014

De kogel is door de kerk: komend jaar komt er een nieuwe website voor jouw bedrijf. Eentje die helemaal van deze tijd is compleet met blogs en koppelingen met social media. Mooi voornemen! Om de lijn van ‘goed beginnen’ door te trekken, denk dan vanaf het eerste moment na over je webredactie. Hoe ga je de webredactie inrichten, wat heb je nodig en hoe ga je ermee aan de slag? Denk je vooraf goed na over je webredactie, dan heb je hier later enorm veel profijt van.

Denk na over je webredactie

Wat je vaak ziet is dat bedrijven heel enthousiast beginnen met blogs, nieuwtjes en social media en dat het na verloop van tijd afzwakt. Eeuwig zonde en makkelijk te ondervangen met een online communicatieplan. Dat klinkt zwaar maar dat hoeft helemaal niet. Twee A4tjes waarop staat wie en wat je wil bereiken, met welke boodschap en met welke middelen. Lekker SMART, wel zo handig. Met een kalender erbij: in die week versturen we een nieuwsbrief, medewerker X schrijft een blog en medewerker Y levert tweets. Resultaat? Een goed gestructureerde webredactie.

Een goede tekst leest lekker en wordt gevonden

Dan je webteksten. De mensen die in de webredactie zitten moeten goed nadenken over de teksten die op de website komen te staan. Niet iedere webtekst heeft hetzelfde doel en is op dezelfde manier opgebouwd. Bepaal daarom eerst welke teksten de basisstructuur van je website vormen. Denk vervolgens na over andere soorten webteksten, zoals nieuwsberichten en blogberichten. Wil je een webtekst schrijven die goed gevonden wordt? Doe dan een zoekwoordenonderzoek. Uit dit zoekwoordonderzoek blijkt welke zoektermen je doelgroep gebruikt als ze op zoek gaan naar jouw diensten. Die woorden gebruik je in je webteksten. Dat klinkt eenvoudig maar dat is het niet. We onderscheiden verschillende soorten webteksten:

  • teksten die fijn weglezen maar waar geen rekening is gehouden met zoekmachine optimalisatie
  • teksten die puur voor de zoekmachine zijn geschreven

De eerste soort zijn wel toegankelijk maar worden slecht opgepikt door zoekmachines, de laatste worden goed gevonden maar zijn een stuk minder prettig om te lezen waardoor de lezer afhaakt. Wat je wilt, is het beste van beide werelden en daar zit de uitdaging: teksten die lekker lezen en ook nog eens goed gevonden worden door de zoekmachines. Hoe je dat doet, daarover een volgende keer meer.

Blijf op de hoogte!

Geertje Zwarts

Een veelzijdig internet specialist, zo zou je Geertje kunnen typeren. Vanuit haar technische achtergrond blogt ze veel over content marketing en vernuftige technieken.

Meer over Geertje