A, B, Campagnes. Facebook’s niet zo geheime wapen voor jouw succes.

Jill Verhoef
Geplaatst op 3 oktober 2018

Nu de storm die Lubach op Zondag heet weer een beetje is gaan liggen, Mark Zuckerberg niet meer elke week bij het Amerikaanse Congres op bezoek moet en we allemaal nog steeds massaal op Facebook zitten, leek het ons goed om jou wat meer te vertellen over Facebook Campagnes. Want hoewel adverteren via ‘s werelds grootste sociale platform misschien niet nieuw is; door veranderingen blijft adverteren mét impact een uitdaging.

Een uitdaging waarbij we je bij Internetbureau Max graag mee helpen.

Facebook Campagnes: Tool, geen doel

Wat Facebook Campagnes zijn hoeven we je niet uit te leggen, als je ademt heb je ook wel eens een advertentie op Facebook gezien. Toch vinden we het interessant om je wat meer te vertellen over wat Facebook Campagnes voor ons zijn.

Want, adverteren op Facebook is helemaal niet zo moeilijk. Iedereen kan het en ik kan je in een blog korter dan deze uitleggen hoe het moet. Wat ons betreft is dat gegeven niet zo interessant. Simpelweg een bericht promoten is als zout strooien vanuit een helikopter en hopen dat je thuis je patat op smaak brengt. En natuurlijk; je mag dromen, maar geef ons maar een gestructureerde aanpak.

Een bericht via Facebook promoten is als zout strooien vanuit een helikopter.

Voor ons zijn Facebook Campagnes dan ook, nog meer dan alleen de manieren hoe je adverteert en wat je daarvoor doet, de beste manier om beslagen ten ijs te komen. Ze ondersteunen (en dat is belangrijk om te bedenken) jouw marketingactiviteiten en de doelen die je wil behalen.

Het is dus belangrijk om Facebook Campagnes te gebruiken als tool en niet als doel.

Facebook campagne

Succesvolle Facebook Campagnes

Een succesvolle marketing effort krijg je dan misschien niet alleen door Facebook, maar Facebook Campagnes maakt het wel heel makkelijk om een goede impact te maken. Mits je het goed aanpakt.

Maarre, hoe pak je dat dan goed aan?

  • Weten wat je wil
    “Zwerven is reizen zonder je einddoel te kennen, of zelfs zonder einddoel te hebben.” Thomas AcdaHelemaal hip tegenwoordig, de wereld rondzwerven, maar voor onze doeleinden niet echt praktisch. Hoe kan je weten dat je ooit iets behaald, als je niet weet wat dat is?
  • Doelen en doelgroepen
    Facebook kent jouw gebruikers beter dan dat ze zichzelf kennen. Een beetje eng, maar wel handig. Want als jij goed bepaald wie je wil bereiken gaat Facebook je helpen die mensen te vinden
  • Campagne opzetten
    Pas nu, nu je weet wat je wil en wie je wil bereiken, kun je gaan kijken hoe je Facebook Campagnes als tool kan inzetten.

En gelijk zit je weer muurvast. Nu kun je een campagne gaan opzetten, maar wat werkt het best voor jouw doeleinden? Moet je promoten of adverteren? En op welke manier adverteer je het best?

Goede vragen!

Promoten of adverteren?

De makkelijkste optie die je hebt is je bericht promoten. Snel ingesteld, snel zichtbaar…snel resultaat? Niet altijd. Promoten werkt eigenlijk vooral goed als je bij jouw bestaande fans iets onder de aandacht wil brengen. Door een promotie komt je bericht bij meer fans op hun tijdlijn, maar wil je nieuwe mensen bereiken? Dan moet je post wel heel deelbaar zijn, en door al je volgers geshared worden.

Dus dan wordt het adverteren, een flink zwaardere dobber.

Ten eerste moet je er een Advertentie-account voor hebben en daarna doorloop je de stappen hieronder:

Stap 1: Kies eerst je campagnedoel (campagne):

campagnedoelen Facebook

  • Merkbekendheid: Bereik mensen die waarschijnlijker je advertenties zullen opmerken en verhoog de bekendheid van je merk.
  • Bereik: Geef je advertentie aan zoveel mogelijk mensen weer.
  • Verkeer: Stuur meer mensen naar een bestemming op Facebook of daarbuiten, zoals een website, app of Messenger-gesprek.
  • Betrokkenheid: Zorg ervoor dat meer mensen je bericht of pagina zien en erop reageren. Betrokkenheid omvat opmerkingen, deelacties, vind-ik-leuks, reacties op evenementen en geclaimde aanbiedingen.
  • App-installaties: Stuur mensen naar de App Store om je app te downloaden.
  • Videoweergaven: Promoot video’s met beelden van achter de schermen, productlanceringen of klantverhalen om je merk bekender te maken.
  • Leads genereren: Verzamel lead informatie van mensen die in je bedrijf zijn geïnteresseerd.
  • Chatberichten: Zorg dat meer mensen gesprekken met je bedrijf aangaan via Messenger om aankopen te voltooien, antwoord op vragen te krijgen of om hulp te krijgen.
  • Conversies: Zorg dat mensen een waardevolle actie verrichten op je website, in je app of in Messenger, zoals hun betalingsgegevens toevoegen of een aankoop doen. Gebruik de Facebook-pixel of app-gebeurtenissen om conversies bij te houden en te meten.
  • Verkopen uit catalogus: Maak advertenties die automatisch artikelen uit je catalogus weergeven op basis van je doelgroep.
  • Winkelbezoeken: Promoot meerdere bedrijfslocaties aan mensen die in de buurt zijn.

Stap 2: Richt je advertentieset in:

Doelgroepen
Bij de advertentieset kies je je doelgroep. Je kan targeten op locaties, leeftijden, geslacht, taal. Daarnaast kan je een doelgroep kiezen die aan bepaalde demografische gegevens (opleiding, werk, huishouden etc.), interesses of gedrag voldoet. Ook kan je de mensen targeten die een bepaalde connectie met bijvoorbeeld je pagina hebben. Retargeting en look-a-likes maken van je doelgroep behoort ook tot de opties. Voor doelgroepen op basis van websitegegevens dien je een Facebook-pixel te installeren op de website.

De doelgroeptargeting bestaat uit vele mogelijkheden, dus het is belangrijk dat je hier van te voren goed over nadenkt, voordat je met de campagne begint.

Plaatsingen
Bij plaatsingen bepaal je waar de advertentie getoond kan worden. Dit is op Facebook, Instagram, Audience network (websites en apps buiten Facebook waarin je je advertenties kunt weergeven). Ook zijn deze kanalen weer verder gespecificeerd. Je hebt bijvoorbeeld de keuze uit het Facebook overzicht, maar ook de rechterkolom, in-stream video’s etc.

Budget en planning
Belangrijk is ook om een passend budget te kiezen. Dit budget kan je per dag inzetten of over een looptijd. Daarnaast heb je soms de optie om per klik te betalen of per weergave, etc.

Ook kan je bepalen hoe je wilt dat de advertenties worden weergegeven op basis van wat je probeert te bereiken, bijvoorbeeld zoveel mogelijk betrokkenheid bij je bericht, zoveel mogelijk weergaven en uniek bereik per dag.

Bij een looptijdbudget kan je aangeven welke dagen en tijdstippen de advertentie weergeven moeten worden.

Stap 3: advertenties maken

Als laatste stap maak je je daadwerkelijke advertentie(s). Bij deze stap bepaal je op welke Facebookpagina en/of Instagramaccount je advertenties getoond moeten worden. Ook kun je vaak kiezen uit de advertentie-indelingen:

  • Carrousel (Aanbevolen afbeeldingsformaat: 1080 × 1080 pixels).
  • Afbeelding (Aanbevolen afbeeldingsgrootte: 1.200 x 628 pixel, weinig tekst).
  • Video (Aanbevolen lengte: tot maximaal 15 seconden).
  • Diavoorstelling (maximaal 15 seconden).
  • Collectie (Op basis van een sjabloon).

advertentie indelingen Facebook

Verder bepaal je bij het maken van de advertentie hoe het eruit komt te zien. Je bepaalt een tekst, de aanzet tot actie, afbeelding en/of video’s. Daarnaast voeg je eventueel een website-link toe. Bij website-links is het belangrijk om deze goed te meten door middel van een utm code (url parameter).

Na het instellen van al deze opties kan de campagne gestart worden. Door de campagne goed in te richten en meerdere varianten aan te maken kan je a/b testen en veel leren uit de statistieken. Met deze statistieken kan je de campagne weer optimaliseren.

Trek de campagne maar open

En nu is het tijd om je Facebook Campagne online te gooien en hem succesvol te zien gaan. Je ziet de likes, shares and clicks al binnenstromen…of? Hoewel we hebben geprobeerd kort en krachtig uit te leggen hoe je Facebook Campagnes kan gebruiken snappen we dat het soms niet gelijk goud oplevert.

Blijf vooral proberen om scherpere doelen te stellen, nog beter te segmenteren en écht engagement aan te gaan met je fans of nieuwe klanten.

Wil je wat hulp? We bespreken het graag met je. Neem contact op met Jill voor meer informatie.

Blijf op de hoogte!