6 redenen om te adverteren op je eigen bedrijfsnaam

Melanie Borreman
Geplaatst op 30 mei 2013

Wanneer mensen op je bedrijfsnaam zoeken zal je website op de 1e positie of in ieder geval op een hoge positie in de zoekmachine staan. Deze vermelding kost je geen geld want dit is een organisch zoekresultaat. Waarom zou je dan geld uitgeven door te adverteren op je eigen bedrijfsnaam?

Dit artikel geeft 6 redenen waarom het juist wel verstandig is om te adverteren op je eigen bedrijfsnaam.

Schakel je concurrent uit

Bedrijfsnamen mogen te allen tijde gebruikt worden als zoekwoord om op te adverteren. Je kunt dan ook nooit voorkomen dat er advertenties verschijnen wanneer er op jouw bedrijfsnaam gezocht wordt.

Zijn er nog geen concurrenten die bij je bedrijfsnaam adverteren? Dan heb je (nog) geluk. Het zal ongetwijfeld niet lang meer duren voordat er wel op je bedrijfsnaam, of een gedeelte van je bedrijfsnaam geadverteerd wordt. Door zelf te adverteren op je bedrijfsnaam weet je in ieder geval zeker dat die plek niet door de concurrent ingepikt kan worden.

Gebruikt een adverteerder jouw bedrijfsnaam in zijn advertentietekst? En dit gebeurt zonder jouw toestemming? Dan is die adverteerder in overtreding. Hiervoor kun je een klacht indienen bij Google.

Lage advertentiekosten

Doordat er gezocht wordt op je bedrijfsnaam zal er veel op de advertentie geklikt worden. Men vindt dan immers wat men zoekt. Dit levert een goed klikpercentage op (CTR). Daarnaast zal de advertentie goed overeenkomen met de bestemmingspagina en op die bestemmingspagina zal ongetwijfeld de bedrijfsnaam enkele keren voorkomen. Dit zijn factoren die de kwaliteitsscore van de advertenties bepalen. Advertenties met een hoge kwaliteitsscore betalen minder kosten per klik. Je concurrenten kunnen zo’n goede kwaliteitsscore op jouw bedrijfsnaam niet realiseren.

Flexibel gebruik van advertentieteksten

Via advertenties is het mogelijk om advertentieteksten te testen. Welke tekst zorgt voor een hoog klikpercentage? Welke tekst genereert de meeste verkopen? De resultaten uit Adwords kun je vervolgens toepassen in de meta-descriptions op je website.

Daarnaast is het mogelijk om acties onder de aandacht te brengen. Zo heeft onze klant Explore Tanzania een actie voor de maanden mei en juni. De advertentie op de eigen bedrijfsnaam geeft de mogelijkheid om deze actie al in de zoekmachine onder de aandacht te brengen.

Meer mogelijkheden met sitelinks

In Google Adwords is het mogelijk om extra links te plaatsen onder de advertentie. Zo kun je extra links toevoegen direct naar je productpagina’s. De titels van deze sitelinks bepaal je zelf en kunnen op ieder moment aangepast worden. Ook is het bijvoorbeeld mogelijk om een oproepextensie aan de advertentie toe te voegen. Je toont dan direct bij de advertentie al een telefoonnummer, zodat mensen direct kunnen bellen. Dit is met name interessant bij mobiel adverteren.

Adverteer daar waar je bedrijf genoemd wordt

Door te adverteren op je bedrijfsnaam via het Google display netwerk is het mogelijk om te adverteren op pagina’s in websites waar je bedrijf daadwerkelijk genoemd wordt.

Meer bezoekers

Het klinkt misschien vreemd, maar een Adwords advertentie zorgt voor meer bezoekers op je website. Uit onderzoek van Google bleek dat door het pauzeren van een Adwords advertentie je gemiddeld 50% minder bezoekers via Google op je sites mag verwachten. Dit is zelfs het geval wanneer je site op de 1e positie in de organische zoekresultaten van de zoekmachine staat.

Blijf op de hoogte!

Melanie Borreman

Melanie is dé expert op het gebied van Online Marketing. Regelmatig blogt zij over uiteenlopende onderwerpen en nieuwste trends op dit gebied.

Meer over Melanie