3 stappen voor een sterker LinkedIn profiel

Hoe kun je een sterk LinkedIn profiel neerzetten?

Een goed ingevuld LinkedIn Profiel kan het verschil maken tussen succes of afwijzing. LinkedIn is een zakelijk platform waarop je kan verbinden, kennis delen en interactie aangaan. Een mooie kans als ondernemen om jezelf zichtbaar te maken en anderen te helpen met jouw vakkennis.

Wat ik regelmatig zie zijn LinkedIn profielen die voor de helft zijn ingevuld en waar verder niks mee wordt gedaan. Nu kan het zijn dat jij in een branche werkt waar dit minder relevant is. Ook in een branche waarin dit minder relevant is heeft een volledig gevuld en actief LinkedIn profiel meerwaarde.

“Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree it will live its whole life believing that it is stupid” – Albert Einstein

Eerste indruk

We willen allemaal een goede eerste indruk maken want dit kan het verschil maken tussen succes en afwijzing. Wanneer een potentiële klant googelt op je naam dan is de kans groot dat jouw LinkedIn profiel zichtbaar wordt in de zoekresultaten. Wanneer diegene op je profiel kijkt en een goed beeld krijgt van wie jij bent en wat jij voor hem kan betekenen dan heb je een positieve eerste indruk gemaakt.
LinkedIn profiel

Personal branding

Personal branding is jezelf neerzetten als merk. Daarbij streef je ernaar om positieve beelden en associaties op te roepen wanneer anderen aan je denken. Zaken als je persoonlijkheid, kennis en ervaring onderscheiden jou daarbij van anderen.

Wanneer jij anderen wilt helpen met jouw dienstverlening en jouw vakkennis, dan is het belangrijk om jezelf goed te kennen en te profileren. Als je de onderstaande vragen kan beantwoorden dan weet je waar jij voor staat en wat jij als merk inhoudt.

  • Wat maakt jou uniek?
  • Wat vind jij belangrijk?
  • Waar word jij nou echt gelukkig van?
  • Wat zijn jouw persoonlijke eigenschappen en karaktertrekken?
  • Wat kun je betekenen voor de ander?
  • Wat wil je bereiken in het leven?

LinkedIn is het zakelijke platform onder de social media platformen en speelt een belangrijke rol wanneer het aankomt op profileren van jezelf als merk. Ik ga dit toelichten aan de hand van drie mogelijkheden die een LinkedIn profiel biedt en die ik belangrijk vind.

shutterstock_158459390-1024x775

1) Kennis delen

Als professional ben jij een expert op jouw vakgebied. Dit kun jij bekrachtigen door kennis te delen over jouw vakgebied via bijvoorbeeld een blog. LinkedIn biedt de mogelijkheid om te bloggen op Linkedin wanneer jij een LinkedIn profiel hebt. Het blogplatform binnen Linkedin heet Pulse. Wanneer jij een blog publiceert op LinkedIn Pulse dan vind je dit blog ook terug op je profiel. Zorg er altijd voor dat jouw blog inhoudelijk interessant is en jouw netwerk een meerwaarde biedt.

Kleine kanttekening: Om LinkedIn Puls te gebruiken dien je de taalinstellingen op Engels te zetten. Je ziet dan op je tijdlijn de optie “publish a post verschijnen”.

Pulse-Linkedin

2) Aanbevelingen vanuit je netwerk

Wanneer jij met iemand hebt samengewerkt of hebt zaken gedaan en hij of zij is tevreden dan kun jij diegene vragen om een referent te worden. Een referent is iemand die jouw aanbeveelt aan anderen, omdat hij of zij tevreden is over de eerdere samenwerking.

LinkedIn biedt de mogelijkheid om referenties te schrijven. Dit noemen we ‘aanbevelingen’ of op zijn engels ‘endorsements’.  De mensen met wie jij een connectie hebt op LinkedIn hebben de mogelijkheid om een aanbeveling te schrijven.

Hoe krachtig is het wanneer iemand met wie jij hebt samengewerkt een aanbeveling schrijft over jou? De mensen die jouw profiel bekijken zien dat jij een aantal aanbevelingen hebt staan. Zij zullen jou sneller zien als betrouwbaar, met de juiste kennis in huis die hun probleem kan oplossen.

3) Vaardigheden

Op je LinkedIn profiel heb je de mogelijkheid om jouw vaardigheden (skills) aan te geven. Op die manier kunnen bezoekers van jouw profiel bekijken waar jouw talenten liggen en hoe jij hun kan helpen. Tevens kunnen zij jouw vinden op die woorden wanneer zij zoeken via de zoekfunctie binnen LinkedIn.

Een bijkomend voordeel is dat mensen met wie jij hebt samengewerkt of jou kennen deze vaardigheden kunnen bevestigen door erop te klikken. Daarmee bevestigen (onderschrijven) ze jouw vaardigheden. Bezoekers op jouw profiel zien op die manier hoe anderen jouw talenten bevestigen en dit zal het vertrouwen in jou vergroten.

Hoe staat jouw LinkedIn profiel ervoor?

Uiteraard biedt het LinkedIn profiel nog meer mogelijkheden om je merk sterk neer te zetten dan de drie mogelijkheden die ik zojuist heb uitgelicht. Hierover meer in een van de volgende blogs. Tot die tijd kun jij aan de slag met de bovenstaande punten.

Hoe sterk is jouw LinkedIn profiel momenteel ingevuld? Ga je aan de hand van de bovenstaande tips verbeteringen doorvoeren op jouw Linkedin profiel?

Blijf op de hoogte!